Školní vzdělávací program pro předškolní vzdělávání

Charakteristika školního vzdělávacího programu

Mateřská škola vzdělává děti v programu “Začít spolu”. Tento program je v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání.
Přistupujeme k dítěti jako k jednotlivci, se svými specifikami, individuálními potřebami a možnosti svobodně vyjádřit svá přání, přirozené učení a kreativitu.
Vycházíme z předpokladu, že při výchově dětí má hlavní a nezastupitelnou úlohu rodina. Účast rodičů na je nezbytná.

Principy programu Začít spolu:
° Centra aktivit – umožňují ve stejný čas více aktivit, činností – tím rozvíjí dovednosti, kompetence, vzájemné učení a spolupráci dětí.
° Podporu jedinečnosti – nabídka různých typů činností podle individuálních potřeb dětí.
° Svobodu a zodpovědnost – děti jsou zodpovědné za své vzdělávání, mají možnost se podílet na jeho plánování, tím posiluje sebehodnotu a sebevědomí.
° Vlastní pravidla – děti si společně vytvářejí pravidla, kterými se řídí
° Cesta je cíl – proces učení a reflexe práce jsou stejně důležité jako výsledek.
° Svět v souvislostech – vzdělávací program probíhá v blocích, v nichž pracujeme s dílčími tématy, které jsou vzájemně propojeny. Tyto souvislosti podporují vnímání světa jako celku.
° Vstřícnost a respekt – všichni spolu komunikují vstřícně a s respektem (pedagog x dítě x rodiče)
° Žádné nálepkování – vyučující v komunikaci s dětmi používá popisný jazyk a poskytuje zpětnou vazbu bez předsudků, nálepkování a subjektivního hodnocení
° Otevřenost světu – školu vnímáme jako součást skutečného světa, tak přenášíme zkušenosti z reálného života a učíme se z nejbližšího okolí, které děti obklopuje.
° Zapojení rodiny – nabízíme rodině rozmanité formy spolupráce, které vyhovují jejím potřebám, možnostem, životnímu stylu a zázemí.
° Radost z učení – důležitá je pro nás pozitivní atmosféra, pocit bezpečí a radost z učení.

Tento program je vhodný pro vzdělávání všech dětí bez ohledu na jejich společenské postavení, etnikum a úroveň schopností.

Vzdělávací cíle ŠVP PV součásti MŠ

Vzdělávací cíle vychází z RVP

1. Rozvíjení dítěte a jeho schopnosti učení.
2. Osvojení si základů hodnot, na nichž je založena společnost.
3. Získání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí.

Hlavní vzdělávací cíle programu Začít spolu v kompetencích dítěte
° Vnímat změny, učit se je přijímat a aktivně se s nimi vyrovnávat.
° Umět si vybírat a nést za svou volbu odpovědnost.
° Učit se kriticky myslet, rozpoznávat problémy a řešit je.
° Být tvůrčí a mít představivost
° Sdílet zájem a odpovědnost vůči společenství (obci), zemi a prostředí, ve kterém žijeme.
° Vytvářet si zdravé životní návyky a postoje.

Osvojení hodnot
° Osvojení si základů hodnot, na nichž je založena naše společnost
° Získání samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost, působící na své okolí
° Osvojit si elementární poznatky o okolním světě
° Mít povědomí o významu životního prostředí pro člověka
° Poznat a pojmenovat většinu toho, čím je dítě obklopeno
° Vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, prožitky, mínění a úsudky ve vhodně zformulovaných větách
° Zachycovat skutečnosti ze svého okolí a vyjadřovat své představy pomocí různých výtvarných dovedností a technik
° Těšit se z hezkých a příjemných zážitků, přírodních krás
° Vést k rozvíjení pozitivních citových vazeb k lidem okolo nás, přírodě, zvířatům
° Získat nové poznatky o naší Zeměkouli
° Seznámit se s kulturou a tradicemi našeho státu, města
° Přiblížit dětem společně s rodiči významné dny, státní svátky, výročí našeho státu
° Vyzdobit pravidelně celou školu nově vytvořenými pracemi
° Vnímat, že svět má svůj řád, že je rozmanitý a pozoruhodný
° Naučit se chápat, co to znamená péče o životní prostředí – třídění odpadového materiálu, tvoření z odpadového materiálu, sběr papíru, plastových víček

Získání osobních postojů
• Rozvíjení samostatnosti v každodenních činnostech
• Vystupovat samostatně na veřejnosti
• Postupně zvládat svá práva, přání a potřeby s ohledem na druhého, řešit konflikty dohodou
• Být citlivý ke vztahu k živým bytostem, přírodě i věcem

Rámcové cíle pedagogové směřují k utváření základů kompetencí:
• kompetence k učení
• kompetence k řešení problému
• kompetence komunikativní,
• kompetence sociální a personální
• kompetence činnostní a občanská

Vzdělávací bloky
Motto součásti: „ Ať je léto nebo zima, v Kopretince je nám prima“
Podzimní blok
„BARVÍNKŮV KOUZELNÝ KLOBOUK“

Základní charakteristika:
Barvínek vykouzlí barevný svět podzimu, nových dětských přátelství a nových zkušeností.
Celý blok je zasazen do podzimního období. Seznamování s novým prostředím a novými kamarády. Pozorujeme změny v přírodě, posilujeme úctu k přírodě, uplatňujeme vlastní zkušenosti z pozorování a pobytů venku, učíme děti znát stromy, keře i plody – jejich využití, ale i jejich nebezpečí. Posilujeme sebeovládání dětí, vytváříme a ověřujeme společná pravidla soužití v novém kolektivu, rozlišujeme vhodné a nevhodné chování a jednání, vytváříme podmínky pro prosociální chování. Využíváme metody osobnostně sociální a dramatickou výchovu. Získáváme poznatky o živé a neživé přírodě v podzimních dnech (počasí, podzimní plodiny apod.).
Podzimní blok je významný především pro vytváření a zpřesňování společných pravidel soužití všech aktérů (dětí, pedagogů, provozních zaměstnanců, rodičů a ostatních příchozích) v mateřské škole. Barvy okolo nás. Staráme se o sebe – prevence onemocnění, úrazu. Seznámení se základními znaky zdravé výživy a zdravého životního stylu.

Cíle integrovaného bloku:
° realizování vhodného adaptačního programu
° rozvíjení psychické zdatnosti
° rozvíjení komunikativních dovedností a kultivovaného projevu
° posilování přirozených poznávacích citů (zvídavost, zájem, radost z objevování)
° získávání relativní citové samostatnosti a schopnost citové vztahy vytvářet a plně prožívat
° stanovení pravidel chování pro společné soužití
° získávání nových poznatků o podzimní přírodě
° rozvíjení poznatků, schopností a dovedností umožňující pocity, získané dojmy a prožitky vyjádřit
° rozvíjení pohybových dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky
° zachycování skutečnosti ze svého okolí a vyjádření svých představ pomocí různých výtvarných
experimenty a pozorování dovedností a technik
° seznámení se s některými řemesly

Nabídka činností:
Prohlídka MŠ, seznámení s prostředím i personálem
Výzdoba školy
Společné vytvoření pravidel ve třídách
Výtvarné vyjádření dohodnutých pravidel třídy a chování
Tvořivá dílna s rodiči
„Barvínkův podzim“ tvořivá dílna pro rodiče a děti, práce s přírodninami
Návštěva Zooparku
„Dračí stezka“
Sběr kaštanů a žaludů pro lesní zvířátka
Vycházky do lesa
Podzimní výstava v „Galerii pod schody“
Experimenty a pozorování
„Den zdravé výživy“
Návštěva lékárny
Návštěva výtvarné výstavy v SKKS
Experimenty a pozorování

Očekávané výstupy:
– umět žít, tvořit a komunikovat s ostatními
– dodržovat dohodnutá a pochopená pravidla
– umět hovořit o životě na podzim
– rozpoznávat a určovat charakteristické znaky podzimní přírody
– znát základní pravidla soužití s přírodou
– vyjadřovat svou fantazii a představivost v tvořivých činnostech
– zvládat odloučení od rodičů na určitou dobu, být aktivní bez jejich podpory
– zúčastnit se nabízených činností
– postupně zvládat sebeobsluhy, uplatňovat základní kulturně hygienické a zdravotně preventivní návyky
– zvládat pohybové aktivity dle věku dítěte
– poznat, pojmenovat řemeslnou výrobu

Pokusy a experimenty k podzimnímu bloku: / voda, písek, sůl/
Písečná bouře ve sklenici vody
Obrazy z písku
Pozorování hustoty tekutin
Založení korálového útesu
Pokusy s vlhkostí
Hod předmětem do vody
Lisování listů
Zapouštění do vlhkého podkladu
Barvení korálového útesu
Zapouštění barev na filtrační papír
Lodičky z přírodnin
Plave či potápí se
Rozfoukávání skvrny brčkem
Pozorování rozmanitých tvarů listů a jejich barev.
Pozorování rozmnožování stromů (javor, dub, buk, kaštan).
Pozorování povrchu listu, jeho žilnatiny.
Dramatizace – lístek chvějící se ve větru.
Výtvarná chvilka – koláž z přírodních materiálů.
Předmatematické představy – porovnávání velikostí, objemu, tvaru
Pohybové aktivity – orientace v prostoru, hledání daného předmětu pomocí slovního doprovodu.

Nabízená podtémata:
„Moje školka Kopretinka“
„S Barvínkem v lese“
„Zahrada Čech“
„Strašidlení“
„Koupil si dráček“
„Dopravní prostředky“

Zimní blok
„BARVÍNKOVA RUKAVIČKA“

Základní charakteristika:
Díky Barvínkově rukavičce nám nebude zima při zkoumání krásy ledových květů, pozorování a starání se o ptáčky a při trénování zimních sportů.
Tematický blok je zasazen do zimy. Vychází z českých lidových tradic a zároveň seznamuje děti s biblickým příběhem. Přináší dětem novou zkušenost s vystupováním před rodiči i veřejností, radost být obdarován i obdarovat druhého. Poskytuje prostor pro zimní radovánky, seznámení se zimními sporty, experimentováním se sněhem i ledem. V tomto bloku je také mnoho příležitostí, kdy chceme utvářet povědomí o různorodosti kulturního i přírodního prostředí na Zemi. Využívány jsou metody prožitkového učení, dramatické výchovy, objevování a experimentování, hra, spontánní i řízené činnosti.
Cíle integrovaného bloku:
° přiblížení dětem atmosféry vánoc, vánoční tradice, zvyky
° vedení dětí k rozvíjení pozitivních citových vazeb k lidem okolo nás
° zapamatování si krátkého textu
° vytvoření atmosféry pro sdílení radosti a úspěchu
° seznámení se základními pravidly soužití se zimní přírodou
° pochopení, že změny způsobené lidskou činností mohou prostředí chránit a zlepšovat, ale také poškozovat a ničit
° zdokonalování pohybového rozvoje a koordinace se zaměřením na hudebně-pohybové aktivity a zimní sporty
° osvojení si poznatků o těle a jeho zdraví
° rozvíjení kultivace smyslového vnímání, paměti a pozornosti
° vyjadřování své fantazie a představivosti při tvořivých činnostech
° rozvoj komunikativních dovedností
° naučit se společenskému chování a vystupování
° rozvoj společenského a estetického vkusu

Nabídka činností:
Zimní výzdoba školy
Mikulášská nadílka
Návštěva „Vánočních trhů“ na Náměstí 1. Máje
Vánoční besídky
Zdobení vánočních stromečků na Náměstí 1. Máje
Zdobení vánočního stromku pro zvířátka v lesoparku
Vánoční okénko na Náměstí 1. Máje
Třídění odpadového materiálu
Sběrové týdny
Zimní olympiáda
Příprava na karneval
„Krmítkový strom“ – krmíme ptáčky
Zimní výstava v „Galerii pod schody“
„Čím budu“
Experimenty a pozorování
Nácvik Mateřinky

Očekávané výstupy:
– těšit se z hezkých a příjemných zážitků
– prožívat a dětským způsobem projevovat, co cítím
– předvést naučené písně a básně, nebát se vystupovat
– získávat poznatky o zimní přírodě, péče o volně žijící zvířata, ochrana přírody, odpadový materiál
– rozpoznat a určit znaky zimní přírody
– znát a umět pojmenovat některá povolání
– mít povědomí o základních pravidlech společenského chování
– vnímat umělecké a kulturní podněty, hodnotit své zážitky
– uplatňovat návyky v základních formách společenského chování
– vědomě napodobit pohyb podle vzoru, sladit pohyb s hudbou, zpěvem, vyjádřit prožitky pomocí hudby
– vytvářet kladný vztah k pohybu, pohybovým zimním aktivitám
– mít povědomí o některých způsobech ochrany zdraví (bezpečnost)

Experimenty a pozorování k zimnímu bloku:
Celofánový svícen- kouzelná světýlka
Ledové ozdoby
Tání – obarvené kostky ledu
Pozorování změny skupenství
Iglú z cukrových kostek
Pozorování objemu v plastové láhvi
Vodní vír v nádobě
Pozorování plastové láhve – účinek tepla- zimy na deformaci
Kresba barevnou vodou do sněhu
Pozorování tajícího sněhu – nečistoty
Vyšlapování stop do sněhu
Zamražení ovoce, zeleniny za oknem
Nasávání tekutin
Proměny- změny tvaru / modelína – houba/
Gumové vejce
Barvení sedmikrásek tuší
Sázení semen
Pozorování klíčení
Koloběh vody

Nabízená podtémata:
„Budliky my jsme čerti z pekla“
„Dědečku, koleda“
„Huboval vrabčák na zimu“
„Zimní sporty“
„Moje tělo, moje zdraví“
„Tančíme s pohádkou“

Jarní blok
„BARVÍNKOVA RADOST“

Základní charakteristika:
Radovat se budeme spolu s Barvínkem z voňavé, čerstvé přírody.
Základem tohoto vzdělávacího bloku je radost z probouzející se přírody, nového života, zelenající se přírody, kvetoucích stromů, svátků jara, jarních tradic. Učíme děti lidová říkadla, písničky a básničky o jaru. Vedeme děti k ohleduplnosti k přírodě, starání se o zahrádku. Patří sem i láska k rodině, příprava oslavy svátku matek, ale také radost z pohybu, reprezentace školy.

Cíle integrovaného bloku:
° rozvoj úcty k životu ve všech formách
° rozvoj a užívání všech smyslů (vůně květin a kvetoucích stromů, krása barevnosti a svěžesti přírody, zpěv ptáků apod.)
° osvojení si některých poznatků, které předcházejí čtení i psaní, rozvoj zájmu o psanou podobu jazyka
° přiblížení jarních svátků, zvyků, tradic
° ohleduplný přístup k přírodě, živým bytostem i věcem
° seznámení se s novými výtvarnými technikami
° rozvoj schopností vytvářet citové vztahy k okolí
° rozvoj tvořivého myšlení, řešení problémů
° podporování přirozené zvídavosti a zájem o poznání nepoznaného
° vyjadřování se prostřednictvím hudebních a hudebně – pohybových činností, zvládat dovednosti vokální i instrumentální
° přijímání pozitivních ocenění i svůj případný neúspěch
° práce ve skupině, souhra

Nabídka činností:
Návštěva knihovny
Mateřinka
Návštěva Zooparku
Pozorování klíčení semen – vytvořit si vlastní zahrádku
Jarní výstava v „Galerii pod schody“
Zimní hrátky na ledě
Pokusy a experimenty“ – tvořivá dílna pro děti a rodiče
Sázení semen – pozorování
Výtvarná výstava dětí z MŠ v ZUŠ
„Vítání jara“ – výstava velikonočních bříz na náměstí v Chomutově
Rej čarodějnic
Besídka: ,,Den matek“
„Cesta za potůčkem“
„Hádankový den“
Školní výlet

Očekávané výstupy:
– vnímat, že svět má svůj řád, že je rozmanitý a pozoruhodný
– poznat a pojmenovat většinu toho, čím je dítě obklopeno
– porozumět slyšenému
– projevovat zájem o knížky, encyklopedie
– všímat si změn a dění v okolí
– pomáhat pečovat o okolní životní prostředí – péče o rostliny
– mít povědomí o širším věcném i přírodním prostředí
– vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů
– vystoupit před veřejností s písněmi a hudebně – pohybovým pásmem
– vnímat, že je zajímavé dozvídat se nové věci, využívat zkušeností k učení
– zvládnout základní pohybové dovednosti a prostorovou orientaci, běžné způsoby pohybu v různém prostředí
– zaměřit se na to, co je z poznávacího hlediska důležitého, hledat vzájemné souvislosti

Experimenty a pozorování:

Pozorování stromů listnatých a jehličnatých opadavých a neopadavých
Ujasnění si pojmu koloběh, střídání čtyř ročních dob
Předmatematické představy – rytmus střídání dle určitého vzoru (např. navlékání) – střídání ročních období.
Pohybové aktivity – hra s čárami, orientace v prostoru, upevnění předložek a příslovců
Setí semen
Pozorování klíčení
Pozorování rostlin – růst
Pozorování pučení větviček na stromě a ve váze
Světlo a rostliny – pokus – zatemnění
Kouzelná mušle
Proč šumí mušle
Vybarvování podle znaku
Odpařování vody
Zkoušky rovnováhy
Proudění vody v plastové láhvi
Vytlačování vody

Nabízená podtémata:
„Co se děje v hlíně?“
„Svátky jara“
„Na tom našem dvoře“
„Čarodějné řádění“
„Naše rodina“
„Ferda Mravenec a jeho kamarádi“

1.1 Letní blok
„BARVÍNKOVA CESTA BALÓNEM“

Základní charakteristika:
Barvínek nás vezme na cestu kolem světa balónem, ze kterého uvidíme svět jak na dlani.
Tematický celek je zařazen do letních dní. Je to celek, který otvírá léto a letní činnosti. Z tohoto důvodu je většina činností zařazována mimo třídu a hernu do terénu. Začíná oslavou MDD a směřuje k závěrečné slavnosti – ukončení školního roku, loučení se školáky, akademii celoroční práce v MŠ. Při maximálním pobytu venku je dětem intenzivněji přibližována problematika ochrany životního prostředí, soužití lidí a přírody. Poznávají základní rysy léta i možného nebezpečí při koupání, sportování, při pobytu v přírodě. Protože je to období prázdnin – čas, kdy děti mají možnost poznávat se svými rodiči nové země, obyvatelstvo, rostliny i živočichy, tuto novou zkušenost využijeme při vzdělávání.
Cíle integrovaného bloku:
° seznamování s místem, prostředím, ve kterém dítě žije, seznámit se s kulturou
° osvojení si jednoduchých poznatky o světě a životě
° rozvoj komunikativních dovedností (verbálních i neverbálních) a kultivovaného projevu
° rozvoj kooperativních dovedností
° citlivé chování ve vztahu k živým bytostem
° pozorování flory a fauny na vycházkách
° poznávání rozmanitosti světa přírody a sounáležitosti s živou a neživou přírodou, planetou Zemí
° vytváření povědomí o vlastní sounáležitosti se světem (podpora ekologického chování člověka).

Nabídka činností:
Oslava MDD – akce pro děti na školní zahradě
Kopretinková slavnost – akce pro děti a rodiče na školní zahradě
Prohlídka Chomutova, návštěva muzea
Výtvarná výstava v „Galerii pod schody“

Očekávané výstupy:
– chápat, že všichni lidé mají stejnou hodnotu, i když jinak vypadají
– spolupráce ve skupině, ve třídě
– osvojit si elementární poznatky o naší zemi, městech, vesnicích
– osvojit si elementární poznatky o Zeměkouli
– zachytit své prožitky
– uvědomit si nebezpečí, se kterým se může ve svém okolí setkat a mít povědomí o tom, jak se chránit
– prožívat radost ze zvládnutého a poznaného

Experimenty a pozorování:
Vodní plochy
Poslušný potůček
Zkoušky rovnováhy
Proudění vody v plastové láhvi
Vytlačování vody
Poznej předmět

Nabízená podtémata
„Kamarádi z celého světa“
„Voda, vodní svět“
„Čechy krásné, Čechy naše“
„ Všude dobře, doma nejlíp“

1.2 Pravidla pro tvorbu TVP PV

Témata uvedená ve ŠVP nejsou dogmatem, učitelky je mohou dle daných podmínek obměňovat, přizpůsobovat daným podmínkám a upravovat dle potřeb dětí. Vzdělávací obsah odpovídá svým zaměřením i úrovní náročnosti potřebám, možnostem a zkušenostem dětí ve třídě, odvíjí se od nejbližšího a známého ke vzdálenějšímu a neznámému, aby již osvojené poznatky a dovednosti byly postupně prohlubovány a dále rozvíjeny. Dokladem o cílevědomé práci pedagogů je třídní kniha.

Významní sponzoři

  • NPI
  • IT Innovation
  • Actherm
  • DM
  • ČEZ Teplárenská
  • ENCZ
  • SČVK
  • Globus
  • Ústecká komunitní stanice
Zavřít

Používáním webových stránek Mateřská škola Kopretinka, souhlasíte s využíváním cookies ve vašem prohlížeči.

Pokračovat