Barevný svět kolem nás 2024

31. 8. 2024

Podzimní blok

Charakteristika integrovaného bloku: Tematický blok je plánován na období měsíce září, říjen a listopad. Období je typické pro adaptaci na nové děti, nový kolektiv, nové prostředí – vzájemné seznamování se dětí a dospělých; seznámení se s prostředím školy – prohlídka všech prostor, návštěvy ve třídách, seznámení se zaměstnanci a jejich prací. Poznávání dané lokality, v níž se škola nachází – jaké budovy a místa se zde nacházejí, k čemu slouží, co je hezké a co by se mohlo zlepšit či jak k tomu můžeme přispívat – sbíráním a především neodhazováním odpadků. Seznamování s řádem a činnostmi v průběhu dne ve školce za předpokladu vytvoření příjemné atmosféry, bezpodmínečného přijetí, ve kterém se děti cítí plně přijímány a v bezpečí. Na tomto základě pak mohou děti nerušeně a široce probouzet své ještě netušené schopnosti a dovednosti a uvolnit svou veškerou tvořivou sílu.

 Cíle integrovaného bloku:

  • Naplánování a realizace adaptačního programu pro děti a jejich rodiče.
  • Seznámení se s novým prostředím a stanovení pochopených a respektovaných pravidel společného soužití.
  • Seznámení se s novými dětmi, pedagogy a ostatním personálem školy.
  • Rozvíjení jednoduchých pracovních a sebeobslužných činností, posilování samostatnosti.
  • Osvojování si poznatků o živé a neživé přírodě a o změnách dané roční doby.
  • Pojmenovávání základních znaků podzimu a prohlubování poznatků o podzimní přírodě.
  • Sbírání přírodnin a jejich využití při různých činnostech.
  • Vytváření povědomí o širším přírodním prostředí a neustálých proměnách.
  • Seznamování se s tím, co najdeme v přírodním prostředí lesa a která zvířata tam žijí.
  • Dramatizace pohádky a její výtvarné ztvárnění.
  • Seznamování se se zvyky a tradicemi, seznámení se s adventním časem.
  • Posilování sounáležitosti s ostatními, sdílení radosti a očekávání tradičních svátků.

 Nabídka činností:

Pozorování v přírodě, vycházky do blízkého okolí školy; návštěva zooparku, psího útulku, základní školy a dalších institucí; pohybové a hudebně pohybové hry; pantomimické, dramatické, námětové i rytmické hry; činnosti s přírodním materiálem, pozorování dění kolem sebe i na obrázcích – porovnávání skutečnosti se zobrazenou realitou; seznamování se s naučnými programy, audio i video nahrávkami; výtvarné a pracovní činnosti; konstruktivní činnosti; zpěv; prohlížení knih a osvojování správného zacházení s knihou, recitace; experimentování a podobně.

 Experimenty a pokusy:

Ovoce – pozorování sesychání, identifikace chuti; voda – vypařování, zalévání jako výživa pro rostliny (jedna zalitá x druhá občas a třetí nezalitá), suchý x mokrý písek; listy – pozorování struktury listu lupou, stříhání, lepení, otisky; písek – lepení, kresba do suchého x mokrého apod.

 Očekávané výstupy:

  • Zvládá odloučení od rodičů.
  • Orientuje se v prostředí mateřské školy a třídy.
  • Dodržuje společně stanovená a pochopená pravidla společného soužití.
  • Zvládá využívat praktické dovedností a sebeobslužné činnosti.
  • Má poznatky o živé a neživé přírodě a o změnách dané roční doby.
  • Pojmenuje základní znaky podzimu a má poznatky o podzimní přírodě.
  • Dokáže využít přírodniny při různých činnostech.
  • Má vytvořené povědomí o širším přírodním prostředí a neustálých proměnách.
  • Dokáže pojmenovat to, co najde v přírodním prostředí lesa a která zvířata tam žijí.
  • Zvládne se zapojit do dramatizace pohádky a výtvarně ji ztvárnit.
  • Má povědomí o obyčejích zvyků a tradic spojenými s adventním časem.
  • Dokáže sdílet sounáležitost s ostatními, radost a očekávání tradičních svátků.

Podtéma: Barevný podzim

Časový rozsah: přibližně 12 týdnů (září, říjen, listopad)

Doporučené tematické části: Kde je doma a kde ve školce. Máma, táta, děda, babi, rodina jsme dohromady. Já a moje tělo. Sklízíme a zavařujeme. Na poli. Život v lese. Ve vodě. Barvy podzimu. Kalendář přírody. Bouda, budka. Adventní kalendář.

ZÁŘÍ – ŘÍJEN – LISTOPAD

 

Zimní blok

Charakteristika integrovaného bloku:

Tematický blok je plánován na období měsíce prosinec, leden a únor. Období je typické seznamování se s vánočními zvyky, tradicemi, oslavami, besídkami, výrobou dárků pro přátele a nejmilejší doma k vánocům nebo pro ty, kteří jsou nemocní. Seznamování se zimními sporty a péčí o vlastní zdraví.

 Cíle integrovaného bloku:

  • Rozvíjení citového vnímání dětí při oslavách v mateřské škole i doma.
  • Radostné prožívání příchodu čerta, Mikuláše a Ježíška.
  • Vytváření u dětí povědomí o mezilidských a morálních hodnotách.
  • Seznámení se s kulturními zvyky a tradicemi.
  • Uspokojování vývojových potřeb dětí, využívání možností a prostředí k radostnému naplnění každého dne.
  • Zaujímání pozitivního postoje k pohybu.
  • Vedení dětí ke zdvořilému jednání s vrstevníky a dospělými.
  • Osvojování si poznatků k podpoře zdraví a bezpečnosti.
  • Vést děti ke spolupráci s ostatními, aktivně uplatňovat svůj nápad a názor.
  • Učit se novým pracovním, výtvarným, hudebně pohybovým, sociálním dovednostem.
  • Seznámení se základními pravidly života v zimní přírodě a jejími zákonitostmi.
  • Seznámení se s dětmi jiných kultur a národností, rozeznávání základních rozdílů jejich života ve srovnání s naším stylem života.

 Nabídka činností:

Hudebně pohybové hry; pohybové a sportovní činnosti; námětové, rytmické, pantomimické a simulační hry; hra v roli a improvizace; komunitní kruh; výtvarné a pracovní činnosti; zpěv recitace; dramatizace; prohlížení encyklopedií; seznamování se a rozvoj znalostí o hudebních nástrojích; hry se sněhem a na sněhu; pohybové aktivity na ledě.

Experimenty a pokusy:

Voda – změna skupenství z tekutiny v led a opačně, Vv technika zapouštění barvy do vlhkého podkladu např. voda s klovatinou aj., stavby ze sněhu (sněhulák, iglú), kresba barevnou vodou do sněhu, stopy ve sněhu; svíčka – kresba svíčkou a následná malba, sázení semínek a péče o ně apod.

 Očekávané výstupy:

  • Má schopnost vnímat oslavy ve škole i doma v širších souvislostech.
  • Dokáže prožívat příchod čerta, Mikuláše a Ježíška.
  • Má vytvořené povědomí o mezilidských a morálních hodnotách.
  • Vnímá a dokáže přiměřeně prožívat a ctít zvyky a tradice.
  • Využívá možností a prostředí k radostnému naplňování každého dne, jsou u něj uspokojovány vývojové potřeby s ohledem na individuální specifika.
  • Zaujímá pozitivní postoj k pohybu.
  • Dokáže uplatňovat zdvořilé jednání s vrstevníky a dospělými.
  • Rozvíjí komunikativní dovednosti, spolupracuje se skupinou.
  • Orientuje se v tom, co podporuje zdraví a bezpečnost, dokáže vyhodnotit své chování.
  • Má osvojené nové poznatky pracovních, výtvarných, hudebně pohybových a sociálních dovedností.
  • Má povědomí o základních pravidlech života v zimní přírodě a jejich zákonitostí.
  • Má povědomí o dětech z jiných kultur a národností, dokáže rozeznat základní rozdíly jejich života ve srovnání s naším stylem života.

Podtéma: Bílá zima

Časový rozsah: přibližně 12 týdnů (prosinec, leden, únor)

Doporučené tematické části:   Těšíme se na Vánoce. Z pohádky do pohádky. Zima je tady. Brzy půjdu do školy. Moje tělo. Masopust.

PROSINEC – LEDEN – ÚNOR

 

Jarní blok

Charakteristika integrovaného bloku vychází:

Tematický blok je plánován na období měsíce březen, květen a červen. Období je typické pro pozorování probouzející se přírody ve městě a na venkově, zvířátek a jejich mláďat, osvojujeme si správné chování člověka ke zvířátkům a jak o ně pečovat doma i v přírodě, moje nejmilejší zvířátko; zvířátko, které mám doma, nebo které bych si přál. Učíme se názvy některých rostlin a seznamujeme se s péčí o ně. Poznáváme i rozlišujeme stromy v lese a na zahradě. Oslavujeme svátek Země – ochrana životního prostředí, jak se budu chovat k přírodě, až půjdu domů z nemocnice, kouř a smog ve městě, zdravý vzduch v přírodě, co se v přírodě smí – a co se nesmí, zdraví lidí a zvířátek. Oslavujeme svátky jara – co se děje, když jaro zaťuká, jaro v přírodě a jarní zvyky (Velikonoce, čarodějnice).

 Cíle integrovaného bloku:

  • Přiblížení dětem jarních zvyků a tradic, lidové tvořivosti.
  • Utváření základních znalostí z oblasti živé přírody, zvládání správného pojmenovávání domácích zvířat podle druhu a určení jejich využití.
  • Seznámení se s dopravními prostředky, jejich využití a základními pravidly silničního provozu
  • Prohlubování citové vazby k rodině, rozlišování vztahů a schopnost orientovat se v čase
  • Dávat dítěti prostor pro spolupráci s ostatními, ke společné tvořivosti, hře, rozvíjení fantazie
  • Učení se citlivosti ve vztahu k přírodě, empatii ve vztahu k lidem na naší Zemi, podporování vnímání pomocí všech smyslů a vnímat, že svět i život má svůj řád.
  • Upevňování poznatků o ochraně zdraví – nebezpečí požití jedovatých a neznámých rostlin a jejich účinku na zdraví.
  • Poznávání názvů některých rostlin, keřů i stromů, rozvíjení estetického vnímání.

 Nabídka činností: Pohybové aktivity a pohybové hry; kontaktní a hudebně pohybové hry; námětové hry; pozorování dějů kolem sebe při pobytech venku, návštěva Podkrušnohorského ZOO parku;  vycházky kolem zahrádek; prohlížení encyklopedií; rytmizace; pokusy a experimenty; dramatické a taneční činnosti.

 Experimenty a pokusy: sazenice – péče o sazenice a následné sázení z truhlíků na školní zahradu, péče a sklizeň; světlo a tma – vliv na sazenice při pěstování, orientace ve tmě x orientace, když vidím, poznávání předmětů hmatem; voda – porovnávání obsahu nádob, sání brčkem, bublání do vody apod.

Očekávané výstupy:

  • Má povědomí o jarních zvycích a tradicích, lidové tvořivosti.
  • Má utvořené základní znalosti z oblasti živé přírody, zvládá správně pojmenovat domácí zvířata podle druhu a určí jejich využití.
  • Rozezná dopravní prostředky, dokáže je pojmenovat, určí jejich využití a orientuje se v základních pravidlech silničního provozu.
  • Má povědomí o správném a nesprávném chování v dopravním provozu.
  • Cítí sounáležitost se svou rodinou, rozlišuje vztahy a dokáže se orientovat se v čase.
  • Spolupracuje s ostatními, zapojuje se do společné tvořivosti, hry, rozvíjet fantazii.
  • Dokáže být citlivé ve vztahu k přírodě, projevit empatii ve vztahu k lidem na naší Zemi a vnímat všemi smysly i to, že svět a život má svůj řád.
  • Projevuje úctu k životu ve všech jejích formách.
  • Má povědomí o ochraně zdraví v souvislosti s nebezpečím požití jedovatých a neznámých rostlin a jejich účinku na zdraví.
  • Dokáže určit a pojmenovat některé rostliny, keře i stromy, má estetické vnímání.

 Podtéma: Pestrobarevné jaro

Časový rozsah: přibližně 12 týdnů

Doporučené tematické části: Otvíráme zahrádku. Zvířata a mláďata. Semafor. Naše planeta. Moje rodina. Uvíjíme věneček.

BŘEZEN – DUBEN – KVĚTEN

 

Letní blok

Charakteristika integrovaného bloku:

Tematický blok je plánován na období měsíce červen, červenec a srpen.  Typickými znaky pro tento čas je teplé počasí, pohybové aktivity kolem vody a ve vodě, častější výlety do přírody, do ZOO – pozorování života zvířat ve volné přírodě i v zajetí (cizokrajná zvířata); cestování a bezpečnost na cestách; léto v přírodě a rozmary počasí; přírodní jevy a jejich označení (bouře, blesk, déšť, vítr), jak se správně zachovat, abych si ochránil svoje zdraví; změny v počasí a v přírodě.

 Cíle integrovaného bloku:

Vytvořit povědomí o sounáležitosti se světem, s živou a neživou přírodou.

  • Posilovat úctu a citlivost k živé přírodě.
  • Posilovat prostorovou orientaci a smyslové vnímání.
  • Posilovat vnímání, empatii – co druhý potřebuje a co mu škodí.
  • Rozvíjet pohybové dovednosti.
  • Zachycovat a vyjadřovat své prožitky – slovně, výtvarně, pohybově (improvizace).
  • Poznávat lidské činnosti a jejich význam.
  • Rozvíjet dramatické, výtvarné, pracovní, hudební a logické dovednosti.
  • Zapojit se do změny výzdoby školy.
  • Poznat podrobněji naše město.
  • Učit se být samostatný v rozhodování i při činnostech.

Nabídka činností: pracovní, výtvarné, pohybové činnosti; hudební a pěvecké činnosti; konstruktivní práce; prostorové a matematicko logické hry; prohlížení encyklopedií, obrázků, fotografií, časopisů a knih; řešení problémových situací; pokusy a experimenty; hry v roli; komunitní kruhy; školní výlety.

Experimenty a pokusy: voda x vzduch – pozorování vodních ploch, experimenty s odpařováním, kameny – barvení, skládání staveb, kresba kamenem na papír x do písku, porovnávání různých druhů hornin apod.

Dílčí cíle vzdělávání:

Za pomoci všech výchovných aktivit soustavně rozvíjet dětskou samostatnost.

Prohlubovat poznání a zkušenosti dětí k lidem, věcem, situacím a k sobě samému.

Rozvíjet přiměřené sebevědomí dětí s přihlédnutím na individuální zvláštnosti jednotlivců.

Rozvíjet všechny smysly.

Podtéma: Duhové léto

Časový rozsah: přibližně 4 týdny

Doporučené tematické části: Všechny děti oslavují. Těšíme se do školy. S kamarády na výlet. Malí indiáni.

ČERVENEC – SRPEN

V tomto období je realizován prázdninový provoz, proto zde zařazujeme opakování témat z uplynulých tematických částí (viz výše). Realizované činnosti se přizpůsobují pobytu venku na školní zahradě nebo dětských hřištích. V letních měsících jsou děti rovněž sprchovány nebo se koupou v malých bazéncích umístěných na zahradách MŠ, které jsou v letních měsících v provozu. Dále platí opatření pro prázdninový provoz, v němž je důraz kladen především na bezpečnost a pitný režim.

Významní sponzoři

  • NADACE ČEZ
  • NPI
  • IT Innovation
  • Actherm
  • DM
  • ČEZ Teplárenská
  • ENCZ
  • SČVK
  • Globus
Zavřít

Používáním webových stránek Mateřská škola Duhový svět, souhlasíte s využíváním cookies ve vašem prohlížeči.

Pokračovat