Barevný svět kolem nás 2024
Podzimní blok
Charakteristika integrovaného bloku: Tematický blok je plánován na období měsíce září, říjen a listopad. Období je typické pro adaptaci na nové děti, nový kolektiv, nové prostředí – vzájemné seznamování se dětí a dospělých; seznámení se s prostředím školy – prohlídka všech prostor, návštěvy ve třídách, seznámení se zaměstnanci a jejich prací. Poznávání dané lokality, v níž se škola nachází – jaké budovy a místa se zde nacházejí, k čemu slouží, co je hezké a co by se mohlo zlepšit či jak k tomu můžeme přispívat – sbíráním a především neodhazováním odpadků. Seznamování s řádem a činnostmi v průběhu dne ve školce za předpokladu vytvoření příjemné atmosféry, bezpodmínečného přijetí, ve kterém se děti cítí plně přijímány a v bezpečí. Na tomto základě pak mohou děti nerušeně a široce probouzet své ještě netušené schopnosti a dovednosti a uvolnit svou veškerou tvořivou sílu.
Cíle integrovaného bloku:
- Naplánování a realizace adaptačního programu pro děti a jejich rodiče.
- Seznámení se s novým prostředím a stanovení pochopených a respektovaných pravidel společného soužití.
- Seznámení se s novými dětmi, pedagogy a ostatním personálem školy.
- Rozvíjení jednoduchých pracovních a sebeobslužných činností, posilování samostatnosti.
- Osvojování si poznatků o živé a neživé přírodě a o změnách dané roční doby.
- Pojmenovávání základních znaků podzimu a prohlubování poznatků o podzimní přírodě.
- Sbírání přírodnin a jejich využití při různých činnostech.
- Vytváření povědomí o širším přírodním prostředí a neustálých proměnách.
- Seznamování se s tím, co najdeme v přírodním prostředí lesa a která zvířata tam žijí.
- Dramatizace pohádky a její výtvarné ztvárnění.
- Seznamování se se zvyky a tradicemi, seznámení se s adventním časem.
- Posilování sounáležitosti s ostatními, sdílení radosti a očekávání tradičních svátků.
Nabídka činností:
Pozorování v přírodě, vycházky do blízkého okolí školy; návštěva zooparku, psího útulku, základní školy a dalších institucí; pohybové a hudebně pohybové hry; pantomimické, dramatické, námětové i rytmické hry; činnosti s přírodním materiálem, pozorování dění kolem sebe i na obrázcích – porovnávání skutečnosti se zobrazenou realitou; seznamování se s naučnými programy, audio i video nahrávkami; výtvarné a pracovní činnosti; konstruktivní činnosti; zpěv; prohlížení knih a osvojování správného zacházení s knihou, recitace; experimentování a podobně.
Experimenty a pokusy:
Ovoce – pozorování sesychání, identifikace chuti; voda – vypařování, zalévání jako výživa pro rostliny (jedna zalitá x druhá občas a třetí nezalitá), suchý x mokrý písek; listy – pozorování struktury listu lupou, stříhání, lepení, otisky; písek – lepení, kresba do suchého x mokrého apod.
Očekávané výstupy:
- Zvládá odloučení od rodičů.
- Orientuje se v prostředí mateřské školy a třídy.
- Dodržuje společně stanovená a pochopená pravidla společného soužití.
- Zvládá využívat praktické dovedností a sebeobslužné činnosti.
- Má poznatky o živé a neživé přírodě a o změnách dané roční doby.
- Pojmenuje základní znaky podzimu a má poznatky o podzimní přírodě.
- Dokáže využít přírodniny při různých činnostech.
- Má vytvořené povědomí o širším přírodním prostředí a neustálých proměnách.
- Dokáže pojmenovat to, co najde v přírodním prostředí lesa a která zvířata tam žijí.
- Zvládne se zapojit do dramatizace pohádky a výtvarně ji ztvárnit.
- Má povědomí o obyčejích zvyků a tradic spojenými s adventním časem.
- Dokáže sdílet sounáležitost s ostatními, radost a očekávání tradičních svátků.
Podtéma: Barevný podzim
Časový rozsah: přibližně 12 týdnů (září, říjen, listopad)
Doporučené tematické části: Kde je doma a kde ve školce. Máma, táta, děda, babi, rodina jsme dohromady. Já a moje tělo. Sklízíme a zavařujeme. Na poli. Život v lese. Ve vodě. Barvy podzimu. Kalendář přírody. Bouda, budka. Adventní kalendář.
ZÁŘÍ – ŘÍJEN – LISTOPAD
Zimní blok
Charakteristika integrovaného bloku:
Tematický blok je plánován na období měsíce prosinec, leden a únor. Období je typické seznamování se s vánočními zvyky, tradicemi, oslavami, besídkami, výrobou dárků pro přátele a nejmilejší doma k vánocům nebo pro ty, kteří jsou nemocní. Seznamování se zimními sporty a péčí o vlastní zdraví.
Cíle integrovaného bloku:
- Rozvíjení citového vnímání dětí při oslavách v mateřské škole i doma.
- Radostné prožívání příchodu čerta, Mikuláše a Ježíška.
- Vytváření u dětí povědomí o mezilidských a morálních hodnotách.
- Seznámení se s kulturními zvyky a tradicemi.
- Uspokojování vývojových potřeb dětí, využívání možností a prostředí k radostnému naplnění každého dne.
- Zaujímání pozitivního postoje k pohybu.
- Vedení dětí ke zdvořilému jednání s vrstevníky a dospělými.
- Osvojování si poznatků k podpoře zdraví a bezpečnosti.
- Vést děti ke spolupráci s ostatními, aktivně uplatňovat svůj nápad a názor.
- Učit se novým pracovním, výtvarným, hudebně pohybovým, sociálním dovednostem.
- Seznámení se základními pravidly života v zimní přírodě a jejími zákonitostmi.
- Seznámení se s dětmi jiných kultur a národností, rozeznávání základních rozdílů jejich života ve srovnání s naším stylem života.
Nabídka činností:
Hudebně pohybové hry; pohybové a sportovní činnosti; námětové, rytmické, pantomimické a simulační hry; hra v roli a improvizace; komunitní kruh; výtvarné a pracovní činnosti; zpěv recitace; dramatizace; prohlížení encyklopedií; seznamování se a rozvoj znalostí o hudebních nástrojích; hry se sněhem a na sněhu; pohybové aktivity na ledě.
Experimenty a pokusy:
Voda – změna skupenství z tekutiny v led a opačně, Vv technika zapouštění barvy do vlhkého podkladu např. voda s klovatinou aj., stavby ze sněhu (sněhulák, iglú), kresba barevnou vodou do sněhu, stopy ve sněhu; svíčka – kresba svíčkou a následná malba, sázení semínek a péče o ně apod.
Očekávané výstupy:
- Má schopnost vnímat oslavy ve škole i doma v širších souvislostech.
- Dokáže prožívat příchod čerta, Mikuláše a Ježíška.
- Má vytvořené povědomí o mezilidských a morálních hodnotách.
- Vnímá a dokáže přiměřeně prožívat a ctít zvyky a tradice.
- Využívá možností a prostředí k radostnému naplňování každého dne, jsou u něj uspokojovány vývojové potřeby s ohledem na individuální specifika.
- Zaujímá pozitivní postoj k pohybu.
- Dokáže uplatňovat zdvořilé jednání s vrstevníky a dospělými.
- Rozvíjí komunikativní dovednosti, spolupracuje se skupinou.
- Orientuje se v tom, co podporuje zdraví a bezpečnost, dokáže vyhodnotit své chování.
- Má osvojené nové poznatky pracovních, výtvarných, hudebně pohybových a sociálních dovedností.
- Má povědomí o základních pravidlech života v zimní přírodě a jejich zákonitostí.
- Má povědomí o dětech z jiných kultur a národností, dokáže rozeznat základní rozdíly jejich života ve srovnání s naším stylem života.
Podtéma: Bílá zima
Časový rozsah: přibližně 12 týdnů (prosinec, leden, únor)
Doporučené tematické části: Těšíme se na Vánoce. Z pohádky do pohádky. Zima je tady. Brzy půjdu do školy. Moje tělo. Masopust.
PROSINEC – LEDEN – ÚNOR
Jarní blok
Charakteristika integrovaného bloku vychází:
Tematický blok je plánován na období měsíce březen, květen a červen. Období je typické pro pozorování probouzející se přírody ve městě a na venkově, zvířátek a jejich mláďat, osvojujeme si správné chování člověka ke zvířátkům a jak o ně pečovat doma i v přírodě, moje nejmilejší zvířátko; zvířátko, které mám doma, nebo které bych si přál. Učíme se názvy některých rostlin a seznamujeme se s péčí o ně. Poznáváme i rozlišujeme stromy v lese a na zahradě. Oslavujeme svátek Země – ochrana životního prostředí, jak se budu chovat k přírodě, až půjdu domů z nemocnice, kouř a smog ve městě, zdravý vzduch v přírodě, co se v přírodě smí – a co se nesmí, zdraví lidí a zvířátek. Oslavujeme svátky jara – co se děje, když jaro zaťuká, jaro v přírodě a jarní zvyky (Velikonoce, čarodějnice).
Cíle integrovaného bloku:
- Přiblížení dětem jarních zvyků a tradic, lidové tvořivosti.
- Utváření základních znalostí z oblasti živé přírody, zvládání správného pojmenovávání domácích zvířat podle druhu a určení jejich využití.
- Seznámení se s dopravními prostředky, jejich využití a základními pravidly silničního provozu
- Prohlubování citové vazby k rodině, rozlišování vztahů a schopnost orientovat se v čase
- Dávat dítěti prostor pro spolupráci s ostatními, ke společné tvořivosti, hře, rozvíjení fantazie
- Učení se citlivosti ve vztahu k přírodě, empatii ve vztahu k lidem na naší Zemi, podporování vnímání pomocí všech smyslů a vnímat, že svět i život má svůj řád.
- Upevňování poznatků o ochraně zdraví – nebezpečí požití jedovatých a neznámých rostlin a jejich účinku na zdraví.
- Poznávání názvů některých rostlin, keřů i stromů, rozvíjení estetického vnímání.
Nabídka činností: Pohybové aktivity a pohybové hry; kontaktní a hudebně pohybové hry; námětové hry; pozorování dějů kolem sebe při pobytech venku, návštěva Podkrušnohorského ZOO parku; vycházky kolem zahrádek; prohlížení encyklopedií; rytmizace; pokusy a experimenty; dramatické a taneční činnosti.
Experimenty a pokusy: sazenice – péče o sazenice a následné sázení z truhlíků na školní zahradu, péče a sklizeň; světlo a tma – vliv na sazenice při pěstování, orientace ve tmě x orientace, když vidím, poznávání předmětů hmatem; voda – porovnávání obsahu nádob, sání brčkem, bublání do vody apod.
Očekávané výstupy:
- Má povědomí o jarních zvycích a tradicích, lidové tvořivosti.
- Má utvořené základní znalosti z oblasti živé přírody, zvládá správně pojmenovat domácí zvířata podle druhu a určí jejich využití.
- Rozezná dopravní prostředky, dokáže je pojmenovat, určí jejich využití a orientuje se v základních pravidlech silničního provozu.
- Má povědomí o správném a nesprávném chování v dopravním provozu.
- Cítí sounáležitost se svou rodinou, rozlišuje vztahy a dokáže se orientovat se v čase.
- Spolupracuje s ostatními, zapojuje se do společné tvořivosti, hry, rozvíjet fantazii.
- Dokáže být citlivé ve vztahu k přírodě, projevit empatii ve vztahu k lidem na naší Zemi a vnímat všemi smysly i to, že svět a život má svůj řád.
- Projevuje úctu k životu ve všech jejích formách.
- Má povědomí o ochraně zdraví v souvislosti s nebezpečím požití jedovatých a neznámých rostlin a jejich účinku na zdraví.
- Dokáže určit a pojmenovat některé rostliny, keře i stromy, má estetické vnímání.
Podtéma: Pestrobarevné jaro
Časový rozsah: přibližně 12 týdnů
Doporučené tematické části: Otvíráme zahrádku. Zvířata a mláďata. Semafor. Naše planeta. Moje rodina. Uvíjíme věneček.
BŘEZEN – DUBEN – KVĚTEN
Letní blok
Charakteristika integrovaného bloku:
Tematický blok je plánován na období měsíce červen, červenec a srpen. Typickými znaky pro tento čas je teplé počasí, pohybové aktivity kolem vody a ve vodě, častější výlety do přírody, do ZOO – pozorování života zvířat ve volné přírodě i v zajetí (cizokrajná zvířata); cestování a bezpečnost na cestách; léto v přírodě a rozmary počasí; přírodní jevy a jejich označení (bouře, blesk, déšť, vítr), jak se správně zachovat, abych si ochránil svoje zdraví; změny v počasí a v přírodě.
Cíle integrovaného bloku:
Vytvořit povědomí o sounáležitosti se světem, s živou a neživou přírodou.
- Posilovat úctu a citlivost k živé přírodě.
- Posilovat prostorovou orientaci a smyslové vnímání.
- Posilovat vnímání, empatii – co druhý potřebuje a co mu škodí.
- Rozvíjet pohybové dovednosti.
- Zachycovat a vyjadřovat své prožitky – slovně, výtvarně, pohybově (improvizace).
- Poznávat lidské činnosti a jejich význam.
- Rozvíjet dramatické, výtvarné, pracovní, hudební a logické dovednosti.
- Zapojit se do změny výzdoby školy.
- Poznat podrobněji naše město.
- Učit se být samostatný v rozhodování i při činnostech.
Nabídka činností: pracovní, výtvarné, pohybové činnosti; hudební a pěvecké činnosti; konstruktivní práce; prostorové a matematicko logické hry; prohlížení encyklopedií, obrázků, fotografií, časopisů a knih; řešení problémových situací; pokusy a experimenty; hry v roli; komunitní kruhy; školní výlety.
Experimenty a pokusy: voda x vzduch – pozorování vodních ploch, experimenty s odpařováním, kameny – barvení, skládání staveb, kresba kamenem na papír x do písku, porovnávání různých druhů hornin apod.
Dílčí cíle vzdělávání:
Za pomoci všech výchovných aktivit soustavně rozvíjet dětskou samostatnost.
Prohlubovat poznání a zkušenosti dětí k lidem, věcem, situacím a k sobě samému.
Rozvíjet přiměřené sebevědomí dětí s přihlédnutím na individuální zvláštnosti jednotlivců.
Rozvíjet všechny smysly.
Podtéma: Duhové léto
Časový rozsah: přibližně 4 týdny
Doporučené tematické části: Všechny děti oslavují. Těšíme se do školy. S kamarády na výlet. Malí indiáni.
ČERVENEC – SRPEN
V tomto období je realizován prázdninový provoz, proto zde zařazujeme opakování témat z uplynulých tematických částí (viz výše). Realizované činnosti se přizpůsobují pobytu venku na školní zahradě nebo dětských hřištích. V letních měsících jsou děti rovněž sprchovány nebo se koupou v malých bazéncích umístěných na zahradách MŠ, které jsou v letních měsících v provozu. Dále platí opatření pro prázdninový provoz, v němž je důraz kladen především na bezpečnost a pitný režim.