Společenská výchova s MŠ
PROSTŘEDKY VEDOUCÍ K NAPLNĚNÍ PRVKŮ ETICKÉ VÝCHOVY
- Rozvíjení vztahu dítěte k vlastní osobě.
- Osvojování si základních hygienických návyků.
- Osvojování si základních kulturních způsobů chování.
- Osvojování si základních společenských způsobů chování.
- Rozvíjení vztahu dítěte k vlastní osobě
- Rozvoj samostatnosti dítěte.
- Rozvíjení a posilování sebevědomí.
- Dodržování pravidel správného chování.
- Předcházení konfliktům.
- Vnímání pokynů učitelky.
- Šetrné zacházení s hračkami a předměty denní potřeby.
- Plnění drobných úkolů a povinností (hospodáři, úklid hraček a osobních věcí, …).
- Správné hodnocení vlastního chování a chování ostatních dětí.
- Vedení dětí k tomu, aby se uměly podřídit společným zájmům.
- Vedení dětí k projevům rozhodnosti, otevřenosti, vytrvalosti, čestnosti, pravdomluvnosti, ohleduplnosti.
- Přiměřené usměrňování dětské impulsivnosti.
- Vedení dětí k ukázněnosti, dodržování pravidel jednání a chování.
- Zdvořilé jednání s vrstevníky a dospělými, tzn. pozdrav, oslovení, požádání, poděkování, vyslechnutí druhého, neskákat do řeči = nechat domluvit.
- Vedení dětí k cílevědomosti a trpělivosti při překonávání překážek, tzn. úklidové práce, práce hospodářů, péče o vlastní zevnějšek.
- Prohlubování citové vazby rodině (k rodičům, sourozencům, k lidem v jejich okolí).
- Rozšiřování poznatků o práci a zaměstnání rodičů.
- Posilování autority rodičů.
- Rozvíjení a prohlubování u dětí vztahu k domovu, k místu svého bydliště.
- Projevování kladných postojů v péči o přírodu.
- Vytváření citové vazby ke kulturním hodnotám.
- Osvojování si základních hygienických návyků
- Samostatné použití toalety i toaletního papíru.
- Včas a samostatně používat kapesník.
- Přikrýt si ústa při kýchání, kašlání a zívání.
- Umýt si ruce před jídlem, po použití toalety, po příchodu z venku.
- Pravidelná péče o chrup, tzn. čištění zubů ráno, po jídle, večer a pravidelné návštěvy u zubního lékaře.
- Péče o vlastní zevnějšek, tzn. čistota těla, oblečení, česání, stříhání vlasů, čistota a stříhání nehtů.
- Dbát o čistotu oblečení a jeho úpravu.
- Péče o své věci, tzn. skládání, úklid, čistota.
- Osvojování si základních kulturních způsobů chování
Třída je skupina, kde se děti cvičí ve vztazích mezi lidmi, v tzv. modelech chování. Snažíme se ke všem chovat tak, jak bychom chtěli, aby se oni chovali k nám.
Projevy galantnosti:
Chlapec by měl projevovat ohleduplnost a zdvořilost nejen vůči starším ženám, ale i vůči svým kamarádkám.
Chlapci byli vždy bojovníci, proto se rádi chlubí svojí silou, převahou, chytrostí.
Dívky bojují úsměvem, laskavostí a přitažlivostí.
Mladší kamarádi si zaslouží ochranu a trpělivost.
Mezi chráněné patří i děvčata.
- O pomoc kamaráda nebo dospělého požádáme.
- O zapůjčení hračky rovněž žádáme.
- Poděkujeme za vše.
- Přednost dáváme, procházíme-li dveřmi.
- Pomáháme při oblékání do kabátu nebo bundy.
- Pomáháme se zavadly.
- Nabízíme oporu při balancování (např.: kluzká silnice, schody, …).
- V případě, že narazíme do kolemjdoucího, omluvíme se slovy „Promiňte“.
- V případě, že narazí někdo do nás a omluví-li se, řekneme: „Nic se nestalo“ a usmějeme se, abychom dali najevo, že se nezlobíme.
- Vyhýbáme se kolem jdoucím – především starším lidem, ženám, maminkám dětmi a lidem, co něco nesou.
- Vcházíme-li do budovy, přednost dáváme těm, kteří vycházejí, invalidům a starším lidem (ti mají přednost vždy).
Divadlo, kino
- Chodíme včas, nic nejíme.
- V divadle si vždy ponecháme kabáty v šatně.
- Do řady vstupuje jako první chlapec.
- Jdeme čelem k divákům.
- Dívka sedí po pravici chlapce (jsou výjimky – pokud dívka špatně vidí, chlapec jí ponechá lepší místo).
- Nerušíme ostatní, jakmile začne představení.
- Skončí-li představení, chlapec vyzvedne kabát sobě i dívce. Pomůže dívce obléci a společně odcházejí.
Dopravní prostředky
- V tramvaji, v autobuse, v metru jsme ohleduplní k ostatním cestujícím.
- Během nastupování dáváme přednost těm, co vystupují.
- Během vystupování dáváme přednost starším lidem, ženám, invalidům.
- Sedíme s nohama pod sebou, abychom nepřekáželi.
- Sednout pustíme staré lidi, invalidy, maminky s dětmi (je velice nevhodné, pokud někdo pustí sednout maminku s dítětem a ona posadí dítě, měla by si dítě posadit na klín nebo si je postavit u nohou).
- V dopravních prostředcích se bavíme potichu.
Telefonování
- Během telefonování nejprve pozdravíme a představíme se.
- Do telefonu nekřičíme.
- Mluvíme krátce a jasně.
- Nejprve se zeptáme, zda volaný může mluvit. V opačném případě zavoláme později nebo jej požádáme, aby nás zavolal.
- Během slavností, návštěvy u lékaře, v divadle, v restauraci apod. mobilní telefon uvedeme na tichý chod nebo jej vypneme, abychom nerušili.
Restaurace
- Do restaurace vstupuje první chlapec, aby dívku uvedl.
- Chlapec pomůže dívce se svlékáním kabátu a sám si jej uloží do šatny nebo na věšák.
- Chlapec uvede dívku ke stolu a nabídne jí lepší místo.
- Chlapec pomůže dívce se židlí a sedne si, až se dívka usadí.
- Kabelka nepatří na stůl, ale za sebe na židli. V případě, že je kabelka velká, položí si ji dívka k nohám tak, aby nepřekážela obsluze.
- Na obsluhu nelouskáme prsty, nevoláme na ni. Číšník přijde sám. V případě, že tomu tak není, přivoláme jej pohledem.
- Jídlo si objednává každý sám.
- Dívka začíná jíst každý sám.
- Dívka začíná jíst první, pokud donesou pokrm oběma najednou.
- Jíme pomalu. U jídla si můžeme tiše povídat.
- Nevíme-li si s něčím rady, nestydíme se zeptat číšníka, jak na to (např.: vykostění pstruha, …).
- Osvojování si základních společenských způsobů chování
Ve společnosti si nejsme všichni rovni. Tradice nás zavazuje k větší úctě vůči starším lidem, k ženám, k nadřízeným. S větší ohleduplností se chováme k maminkám s malými dětmi a k invalidům. Učíme se chovat na společenských akcích (př.: svatba, oslava aj. – Mini taneční s lektorkou tance nebo Pohybové aktivity s hudbou pod vedením tanečnice).
Zdravení
- Zdravíme všechny známé i neznámé.
- Zdravíme lidi starší a lidi společensky významnější.
- Zdravíme všechny známé i neznámé tam, kde se o samotě setkáváme tváří v tvář (např.: u lékaře, ve škole, …).
- Nezdravíme všechny známé a neznámé tam, kde je velké množství lidí (např.: supermarkety, sportovní haly, …).
- Zdravíme zřetelně a dostatečně hlasitě „Dobrý den.“, ne zkráceně.
- Setkáme-li se známými, podáme si současně i ruku. Ruku nabízí vždy žena nebo společensky významnější člověk.
Podávání ruky
- Lidé starší, lidé společensky významnější a ženy podávají ruku první.
- Ruku nabízí vždy významnější méně významnému, starší mladšímu, dívka chlapci a šéf podřízenému.
- Podává se vždy pravá ruka (i leváci), protože je čestnější.
- Nepodáváme ruku přes překážku (např.: stůl, …).
- Muž při podávání ruky vždy stojí. Žena při podávání ruky může sedět, jinak vstane.
- Stisk ruky by měl být pevný, ale ne drtivý. Ruka se tiskne krátce, netřeseme s ní.
Představování
- Společensky významnější osoba by měla jako první vědět, s kým ji chceme seznámit. Představíme tedy nejprve chlapce dívce, učitelku ředitelce, kamaráda mamince, …
- Představujeme-li se sami, vyslovíme zřetelně celé své jméno, a potom příjmení. Nerozumíme-li, ihned se zeptáme.
Oslovení
- Podle toho, jak někoho oslovíme, vyjadřujeme svůj vztah k jeho osobě.
- Oslovením můžeme potěšit nebo urazit (např.: člověče, kamaráde, pane, …).
- Tituly jsou součástí jména a musíme jej respektovat.
Tykání
- Navrhuje významnější méně významnému, starší mladšímu, dívka chlapci, šéf podřízenému.
Pohled
- Během rozhovoru s jinou osobou se díváme zpříma.
- Neuhýbáme pohledem.
- Neklopíme hlavu.
- Lehce a jemně se usmíváme.
- Nedíváme se unuděně, nadutě, přezíravě, zamračeně, ale příjemným pohledem.
Postoj
- Hovoříme-li s někým, stojíme vzpřímeně, nehrbíme se, ruce jsou uvolněné podél těla (ne v kapsách, ne v bocích, ne založené na hrudi).
- Květinu nejprve rozbalíme a potom předáme.
- Ozdobené obaly na květině nenecháváme.
- Nejprve oslavenci podáme ruku, potom mu předáme dárek a květinu.
Stolování
- Jíme tak, abychom se nemuseli stydět.
- Látkový ubrousek si položíme na klín a po ukončení jídla ho složíme a položíme na stůl.
- Papírový ubrousek si nedáváme na klín, necháme jej ležet na stole. Nejlépe na pravé straně talíře, abychom si mohli utřít ústa. Po ukončení jídla jej přeložíme (necumláme) a dáme na talíř. Papírový ubrousek používáme vždy, když cítíme, že nám zůstala stopa po jídle na ústech nebo chceme-li se napít.
- U stolu sedíme zpříma, neopíráme se lokty o stůl. Pokud nejíme, odpočívají ruce na stole mezi zápěstím a loktem. Ruce nemáme v klíně.
- Během jídla se ruce neopírají o stůl. Lokty držíme u těla, abychom nešťouchali sousedy.
- Před napitím si otevřeme lehce ústa ubrouskem.
- Nerozvalujeme se na židli.
- Nestrkáme se, nevydáváme žádné zvuky.
- Chceme-li sůl, párátko apod., požádáme obsluhu nebo toho, kdo je má u sebe. Nic si nebereme sami.
- Upadne-li nám příbor, nepokládáme jej na stůl, ale dáme obsluze, přinese nám čistý.
- Spadne-li kousek jídla na stůl nebo do klína, vezmeme jej do ubrousku a i s ubrouskem odložíme na kraj stolu.
- Rozlijeme-li něco, zavoláme obsluhu a ta skvrnu přikryje látkovým ubrouskem.
- Pijeme jen tehdy, nemáme-li sousto v ústech.
- Netlučeme lžící do talíře.
- Dívky se u stolu neupravují, omluví se a jdou na toaletu.
- Pod stolem se nezouváme, nepovolujeme si opasek apod.
Gestikulace
- Při rozhovoru nešermujeme rukama před obličejem.
- Nedotýkáme se druhého člověka.
- Nestojíme příliš blízko (½ až ¾ m).
- Neprskáme.
- Gestikulujeme jen ve výši pasu.
Chůze
- Rovná a vzpřímená, ne klátivá.
- Společensky významnější osoby, ženy a dívky jdou vždy po pravici.
- Jdou-li dva chlapci a jedna dívka, jde dívka uprostřed.
Přednost
- Ve dveřích dáváme přednost lidem společensky významnějším, ženám a starším lidem.
- Vždy dáváme přednost maminkám s dětmi a invalidům.
Návštěvy
- Pozvání na návštěvu do soukromí je velká pocta, nemůžeme ji odmítnout, jen oddálit.
- Vždy přinášíme nějaký dárek – víno, moučník, květiny, …
- Na návštěvu chodíme o 10 minut později, abychom dali hostitelům čas na dokončení příprav.
- Na formální návštěvě se nezouváme, jen když jdeme k dobrým kamarádům.
- První věta na návštěvě ba měla být pochvala (bytu, nábytku, připraveného pohoštění, …), abychom navodili příjemnou atmosféru.
Dárek
- Dárek si necháme pěkně zabalit.
- Dárek podáváme s laskavými slovy „Hledal jsem něco, čím bych tě potěšil, udělal radost.“
- Oslavenec musí dárek rozbalit a pochválit, a to i pokud se mu příliš nelíbí, nehodí.
- Pochvalou oceňujeme snahu a úsilí dárce.
- Používání příboru má své pravidlo = kolik chodů, tolik příborů. Odebíráme jej postupně od vnější strany k talíři.
- V případě, že jíme jídlo, které není třeba krájet, bereme vidličku do pravé ruky hroty nahoru a držíme jí jako lžíci.
- Těstoviny jíme s vidličkou v pravé ruce a můžeme si pomáhat lžící v levé ruce.
- Jíme-li polévku z talíře, lžíci necháme v talíři.
- Jíme-li polévku z misky s podšálkem, lžíci po jídle dáme na podšálek.
- Jíme-li polévku z misky s oušky, můžeme poslední třetinu vypít.
- S moučníkovým příborem (obvykle leží nad talířem) jíme tak, že vidličku uchopíme do levé ruky, lžičku do pravé a používáme jí jako nůž = krájíme např.: palačinku nebo závin, přihrnujeme šlehačku nebo krémy a vidličkou neseme do úst.
PROSTŘEDKY VÝCHOVNÉHO PŮSOBENÍ ETIKETY
- Přímé působení
- Didaktické hry.
- Učení.
- Pracovní činnosti.
- Nepřímé působení
- Tvořivé hry.
- Oslavy svátků a narozenin dětí.
- Návštěvy kina, divadla, koncertů.
AKCE ŠKOLY
- Schůzka pro rodiče se seznámením s programem etické výchovy.
- Průběžné třídní schůzky.
- Ukázky přímé práce s dětmi se zaměřením na etiketu.
KLADNÁ ZPĚTNÁ VAZBA
Kladná zpětná vazba se dá používat dvěma způsoby:
- K upevňování žádoucího chování.
- K redukci chování nežádoucího.
Nejdůležitější je přestat vyhledávat nevhodné chování a soustředit se na chování správné!
- Kladnou zpětnou vazbu používáme k potlačení nesprávného chování = vyhledávat okamžiky, kdy dítě spolupracuje (řekneme např.: „Děkuji ti, žes mi pomohl.“)
- Děti věří tomu, co jim řekneme, jednají podle toho, co od nich očekáváme. Soustředíme-li pozornost na kladné vlastnosti, budeme je posilovat. Povzbuzujeme a chválíme děti, aby rostlo jejich sebevědomí.
- Naučme se u dětí nacházet dobré vlastnosti.
- Všímejme si jejich správných rozhodnutí a zaměřme se na dobré chování.
- Pokud dítě chválíme, buďme konkrétní. Je nutné chválit určité chování, ne dítě.
- Nezasloužená pochvala může vést k domýšlivosti nebo falešnému sebeuspokojení.
- Vyzdvižením konkrétnímu chování jasně poukazujeme na správné rozhodnutí.
- Právě kladná zpětná vazba dává dětem potřebnou motivaci, protože povzbuzuje jejich sebevědomí.
- Kladnou zpětnou vazbou budujeme v dětech vědomí vlastní hodnoty a úctu k sobě samým.