Školní vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Naše motto: “ Ze zahrádky do světa,
nejde žádný popleta.
Jdou tam naši kamarádi,
co se učí velmi rádi.
Jak se máme v světě chovat,
budeme si pamatovat.
Zkoumat jdeme celý svět,
táto, mámo a to hned.
ŠVP PV je uspořádán tak, aby osobnost dítěte byla rozvíjena co nejefektivněji dle rámcových cílů pro předškolní vzdělávání.
Umožňujeme dětem, aby všechny dovednosti a nové poznatky mohly v ten okamžik také vidět a osahat si. Naše škola je zaměřena na enviromentální výchovu, kdy porozumění této problematiky často volíme formu dramatizace.
Dlouhodobým cílem environmentální výchovy je, aby se dnešní děti – až dospějí – rozhodovaly pro přírodu (proenvironmentálně). Čili rozvíjet takové jejich kompetence, které směřují (převážně k budoucímu) zodpovědnému proenvironmentálnímu chování. Úkolem environmentální výchovy v MŠ je především děti řádně motivovat, rozvíjet jejich environmentální senzitivitu, seznámit je se základními ekologickými zákonitostmi a také se základními výzkumnými dovednostmi (pozorování, porovnávání). Vhodné prostředí MŠ rozvíjí osobnostní charakteristiky pro budoucí proenvironmentální chování a poskytuje základ přirozenému celistvému rozvoji dítěte Zásadní pro rozvoj environmentální senzitivity je přímý a hojný kontakt s přírodou, resp. s jejími jednotlivými, konkrétními součástmi. Děti získávají přirozeně velké množství podnětů a zkušeností, působících harmonický rozvoj. A prožívají v přírodním prostředí hezké chvíle. Ty je nutné vhodným způsobem zpracovat, aby se z nich staly zapamatované zážitky. Proto se děti učí prožitky v přírodě reflektovat, v MŠ vyprávět a výtvarně zpracovat. Proto porovnávají vlastní příběhy s příběhy ostatních dětí, dospělých osob nebo s příběhy z knih či se slovy písniček. Proto si prožitky připomínají prostřednictvím výstavek, nástěnek. Děti jsou denně nejméně dvě hodiny venku, a to na vhodně koncipované školní zahradě nebo ve vhodně vybraném přírodním prostředí. Učí se od přírody, poznávají vhodně vybrané konkrétní živé tvory a konkrétní biotopy (z okolí MŠ či domova dítěte).
Děti pečují za pomoci dospělé osoby (učitelky, uklízečky) o něco živého (květinu, záhonek, krmítko). Učí se živé tvory netrápit, neobtěžovat, kořenový systém rostlin a podhoubí hub neničit. Děti poznávají historii krajiny v okolí MŠ, oslavují významné události (např. jubilea, narozeniny, Den Země, otevírání studánek) tak, aby se při oslavách rozvíjel jejich vztah k přírodě.
Osvojují si úctu k životu v jeho různých formách a stálém obnovování růstu, rození či plození a zániku.
Prožívají pěkné vztahy s vrstevníky. Vedeni příkladem kamaráda překonávají případné obavy z přírody a jejích součástí. Nebo jsou naopak příkladem jinému. Naslouchají příběhům o přírodě z vhodně vybraných dětských knížek nebo i příběhům dospělých osob – dobrých vypravěčů o přírodě. Osvojují si etiketu posluchače. Učí se vyprávět své vlastní zážitky z přírody. Zpívají písničky o přírodě, naslouchají hudbě o přírodě, učí se naslouchat zvukům přírody a rozeznávat je – zpěv ptáků, praskání šišek, bzučení, šumění apod. Poznávají přírodní zákony přirozeně formou vlastní zkušenosti. Za pomoci dospělé osoby si děti příležitostně připomínají zážitky z přírody pomocí nástěnky s fotografiemi a kresbami, popř. pamětních krabic s kamínky a dalšími drobnostmi z vycházek či pobytů.
Děti si uvědomují, že pocit štěstí není jen materiální podstaty, ale že může přicházet skrze příjemné prožitky a přátelství, zažívají legraci. Realizace EV není nudná a nepříjemná, vychází z iniciativy a potřeb dětí. Mají možnost projevovat aktivitu, zvídavost, tvořivost, učí se objevovat.
Pedagogové vytváří obohacené prostředí, aby se některé děti zabavily samy a soustředěná pozornost mohla být věnována individuálně. Děti hrají vhodné hry, prosociální hry s přírodní tematikou nebo přímo v přírodě. Aktivity dětí jsou vhodným způsobem dospělou osobou kontrolovány tak, aby nedošlo ke zranění, ale zároveň nebyla jejich činnost nezdravě omezována. Mají dostatek informací o bezpečných způsobech pohybu a pobytu venku.
Děti jsou vedeny k samostatnosti – sebeobsluze a k zodpovědnosti samy za sebe. Učí se chránit samy sebe před nepříznivými dopady znečištěného životního prostředí – kouř cigaret, výfukové plyny, velký hluk, oslnivé světlo apod. Uvědomují si souvislost mezi kvalitou životního prostředí a zdravím člověka.
Při aktivitách rizikových (např. posezení u ohně, náročnější sportovní aktivity) je zajištěn dostatečný dozor.
Informace a poznatky předávají pedagogové prostřednictvím vhodných didaktických metod (názoru, maňásky či hrou na nápodobu). Věcně zjednodušují a používají pro předškoláka srozumitelnou řeč. Vybízí dítě, aby na informace reagovalo vyjádřením vlastního názoru získaného zkušeností.
Děti poznávají cesty získávání informací – encyklopedie, internet, seznamují se s vhodně vybranými modelovými živočichy, rostlinami a houbami. Poznávají environmentální zákonitosti, např. závislost zvířat i rostlin na prostředí. Postupně a přiměřeně poznávají vhodně vybrané české i světové biotopy a jejich obyvatele.
Seznamují se s tím, že potraviny jsou připravovány z rostlin, živočichů či hub, tedy že to jsou produkty z přírody, uvědomují potravní vztahy. Vnímají sezónní i krátkodobé změny a přizpůsobují jim aktivity.
Seznamují se s životem jiných kultur např. Indiánů, Eskymáků. Vyzkoušejí si některé jejich nástroje, techniky a styly života. Uvědomují si závislost stylu života lidí na podmínkách životního prostředí. A sounáležitost lidí na naší planetě.
Rozvíjíme u dětí výzkumné – badatelské dovednosti, a to formou nabídky pro děti se zájmem o tento typ činností. Dítě se seznamuje se svými smysly a jejich čidly a učí se je využívat k pozorování či k experimentování. Poznávají základní nástroje pozorování a měření. Učí se i základům experimentu – odhad, ověření.
Dostávají podněty pro hmat, sluch, chuť, čich, tj. nejen pro zrak. Učí se poznávat svět všemi smysly, mají dostatek příležitostí k manipulaci s vhodně vybranými pomůckami a nástroji. Pod vlídným dozorem dospělé osoby se účastní experimentů. Zažívají oceňování vlastních objevů od dospělé osoby, je jim formou nabídky umožněno učit se základům vědeckého pozorování.
Získávají informace z prostředí či krajiny, vnímají přírodu a přírodní procesy v delších časových úsecích.
Učí se sebeobsluze. V rámci svých možností se podílí na práci na zahradě nebo ve třídě. Přiměřeně se podílejí na práci pro přírodu. Tvoří a pracují při výtvarných činnostech s přírodninami. Vyrábějí z přírodních materiálů. Podílejí se na úpravách okolí MŠ – hrabání listí, úklid okolí MŠ v rámci projektu „Uklízíme Česko“ pomocí mechanických rukou. Mají možnost podílet se na přípravě pokrmů – ovocné a zeleninové saláty. Šetří potravinami, i když jich je nadbytek.
Uvědomují si, že potraviny, léky a mnohé užitečné předměty jsou přírodního původu. Uvědomují si, že všechno kolem nich je z přírodních zdrojů, které nejsou obnovitelné.
Učitelka je, hned po rodičích a prarodičích, nejvýznamnější osobou, která může ovlivnit kvalitu a efektivitu environmentální výchovy.
Metody práce:
– upřednostňujeme vlastní práci s dětmi, před návštěvami
ekocenter a návštěvami lektorů ve třídě
– poskytujeme dětem věcně správné, vhodně zjednodušené a
zajímavě podané informace
– nebojíme se přiznat, že něco nevíme nebo neznáme,
ukážeme dětem postup, jak informace vyhledat
– respektujeme individuální zvláštnosti osobnosti i vývoje
každého dítěte, děti nepřetěžujeme
– podporujeme zvídavost, oceňujeme aktivitu a tvořivost dětí
– zapojujeme děti do společné práce
– zapojujeme rodiče, popř. seniory či veřejnost do života MŠ
– využíváme komunitní kruh
– preferujeme prožitkové učení
– vybízíme ke kooperativnímu učení
– upřednostňujeme situační učení
– je pro nás důležitý diskusní kruh
– součástí vzdělávání je i logopedická prevence
– využíváme řízené činnosti a řízené pohybové činnosti
– snažíme se spolupracovat s veřejností
– podporujeme spontánní činnosti
– nabádáme k pozorování a experimentování
– podporujeme spontánní socializační činnosti
-nabízíme slavnosti a zábavy školy, školu v přírodě, výlety
– především využíváme přirozenou hru dětí
Mateřská škola je zapojena do projektů:
MALÝ ZAHRADNÍK – péče o květiny a byliny, které si děti samy sázejí
ZDRAVÁ ABECEDA – vedeme děti ke zdravému životnímu stylu a to zdravou stravou v MŠ, která je vždy připravována z čerstvých potravin, ale i nabídkou pohybových a sportovních vyžití – základy bruslení, předplavecký výcvik, lyžařský kurz, škola v přírodě.
Nabídkou každodenních činností zaměřených na enviromentální výchovu vedeme děti k samostatnému myšlení, pozorování a experimentování. Vyvážeností řízených a volných činností je nabádáme k řešení problémů.
Formou tvořivé dramatiky je zapojujeme do dění, tak aby si uvědomily sebe sama jako součásti společnosti a přírody s její barevností a rozmanitostí, aby dokázaly vyhodnotit své chování a jednání se všemi důsledky, které to přináší.
Hrou s enviromentálním zaměřením vedeme děti k jednání a projevům, které jim umožní zapojit se do společnosti jako individuální osobnost
Filosofii součásti MŠ ZAHRÁDKA je:
V profesionálním, esteticky podnětném a láskyplném prostředí naší MŠ, s ohledem na individualitu každého jedince a možnostem školy, vychovávat samostatnou, jedinečnou a sebevědomou osobnost dítěte, schopnou zvládat aktivně a s osobním uspokojením takové nároky života, které jsou na ně běžně kladeny a zároveň ty, které ho v budoucnu nevyhnutelně očekávají.
Proto je nutné rozvíjet u dětí jejich fantazii, podporovat kreativitu a tvořivost v návaznosti na praktické dovednosti, psychické a fyzické schopnosti. Učit je chápat základní lidské hodnoty a přijímat je. Žít ve společnosti s jinými, zaujímat postoje k sobě i ke svému okolí, k přírodě. Proto je naším cílem v rámci enviromentální výchovy vytvořit dětem podmínky na zahradě k pěstování a starání se celoročně o jednoduché rostlin, plodiny, drobné živočichy a ptactvo.
Školní vzdělávací program je rozdělen čtvrtletně podle jednotlivých ročních období
BAREVNÁ ZAHRÁDKA:
Září – Já a MŠ
Říjen – Podzim na zahradě
Listopad – Čarujeme s podzimem
ZE ZAHRÁDKY DO POHÁDKY:
Prosinec – Přijde k nám návštěva
Leden – Zahrádka pod peřinkou
Únor – Hurá, máme karneval
VESELÁ ZAHRÁDKA :
Březen – Zahrádka se probouzí
Duben – Velikonoční zahrádka
Květen – Maminčina zahrádka
ZE ZAHRÁDKY DO SVTĚA:
Červen – Hurá na prázdniny
Červenec/srpen – Skotačení v létě