Školní vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Název Školního vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání /dále ŠVP PV/ MŠ CV: Já a svět, který mě obklopuje
Zpracovatel: Bc. Eliška Smetanová a zástupkyně ředitelky součástí školy se svým pedagogickým sborem.
Název ŠVP PV součásti školy Kamarád, Růžová 5255, 430 04 Chomutov
„Spolu stejným směrem, každý svým krokem“.
Zpracovatel: Jana Benešová se svým pedagogickým sborem
Vize MŠ Kamarád:
Školka Kamarád je místo, kde se děti učí přátelství, ohleduplnosti a lásce k přírodě. Je to místo, kde se vytváří dětská přátelství a sounáležitost s živou i neživou přírodou. Součástí naší školy jsou i třídy se speciálně vzdělávacími programy, čímž se děti učí také pochopení a respektu vůči druhému.
Vzdělávací nabídka součásti je uspořádaná do tří integrovaných bloků. Spolu je klíčové slovo, němž se ukrývají hlavní hodnoty našeho vzdělávacího programu.
S – SOUNÁLEŽITOST: podpora sounáležitosti s živou i neživou přírodou, P – PŘÁTELSTVÍ: vytváření přátelských vztahů mezi kamarády (lidmi), O – OHLEDUPLNOST: posilování ohleduplnosti k živé přírodě i mezi lidmi, L – LÁSKA: získávání citů k sobě, lidem, ke zvířatům, k přírodě, U – UČENÍ: učením hrou rozvíjení přirozeného získávání dovedností a znalostí potřebné ke správnému rozvoji dítěte
Vzdělávání ve třídách běžného typu (1. – 3. třída) a ve třídě s upraveným vzdělávacím programem (dále UVP) pro děti se závažnými vadami řeči je realizováno ve vzdělávacím programu „Začít spolu“. Třídy s UVP pro děti se souběžným postižením více vadami využívají stejné metody, prostředky a formy práce jako na běžných třídách s ohledem na individuální možnosti, věk, limity dětí. Jsou v souladu s doporučeními školského poradenského zařízení a individuálními plány.
MŠ je celoročně zapojena do projektu: „Čím budu, až vyrostu“ a kampaně: „Celé Česko čte dětem.“ Dále celorepublikového happeningu „Jsem laskavec“
Do říše lidí Charakteristika bloku
Tento integrovaný blok je zaměřen na objevování světa, který děti obklopuje. Prohlubuje poznávání mezilidských vztahů, propojování světa školky a domova a pochopení základních pravidel soužití. Cílem tohoto bloku je hravou formou se seznamovat s rodinnými vztahy, přátelství mezi lidmi, různými profesemi a se vším, co běžně používáme.
Témata: Já a moje místo ve světě – Dítě poznává sebe a své okolí, buduje si pozitivní vztah ke svému prostředí.
Pravidla nejsou strašidla – Dítě rozlišuje pravidla a jejich význam, chápe potřebu spolupráce.
Moje tělo, moje zdraví – Dítě zná své tělo, základní hygienické a zdravotní návyky.
Čím budu, až vyrostu? – Dítě poznává různá povolání a chápe jejich význam ve společnosti.
Zimní sporty – Dítě se zapojuje do pohybových aktivit, chápe pojem sport a zdravý životní styl.
Tam, kde jsem doma – Dítě vnímá své domovské prostředí, poznává místa, kde žije.
Cesta kolem světa – Dítě získává základní poznatky o zemích, kulturách a způsobech cestování.
Příběhy bez hranic – Dítě naslouchá příběhům z jiných kultur, rozvíjí představivost a empatii.
Když mám radost, když mě něco trápí – Dítě se učí vyjadřovat emoce, pojmenovat pocity a hledat oporu.
Kdo pomáhá, když se něco stane? – Dítě poznává profese, které pomáhají lidem v nesnázích, rozvíjí smysl pro zodpovědnost.
Malý velký pomocník – Dítě si uvědomuje význam pomoci druhému, rozvíjí schopnost spolupracovat.
Co mám dnes na sobě? – Dítě poznávají různé části oblečení, pojmenovávají je, všímají si rozdílů v oblečení podle počasí, učí se samostatnosti.
Klikni a uvidíš! – Dítě objevuje nové informace pomocí digitálních nástrojů, chápe základní pravidla bezpečného používání technologií a sdílí, co se naučilo.
Aby Země mohla dýchat – Dítě chápe význam ochrany přírody, třídí odpad a vnímá, že svým chováním může ovlivnit životní prostředí
Můj nejlepší přítel – Dítě pojmenuje, co znamená kamarádství, projevuje empatii a navazuje a udržuje přátelské vztahy s ostatními.
Malí i velcí pod jednou střechou – Dítě rozpoznává role a vztahy mezi členy rodiny, vnímá rozdíly mezi generacemi a učí se respektu k druhým.
Kde jsem se tu vzal? – Dítě vnímá, že každý má svůj původ, chápe základní souvislosti kolem narození a cítí se jako jedinečná a přijímaná bytost.
Když hudba dává křídla – Dítě vnímá hudbu jako prostředek k vyjádření emocí, naslouchá vážné hudbě a spontánně na ni reaguje pohybem, kresbou, nebo představou.
Do světa přírody
Charakteristika bloku
Cílem tohoto bloku je probudit v dětech zájem o přírodu a její ochranu. Děti objevují živou i neživou přírodu, zkoumají proměny ročních období a učí se základním ekologickým principům. Přímý kontakt s přírodou je podporován skrze experimenty, pozorování a praktické činnosti, které vedou k uvědomění si propojenosti člověka s přírodním světem.
Témata: Zahrada, pole, les – Dítě poznává základní přírodní prostředí a jeho prvky.
Podzimní proměny – Dítě pozoruje změny v půdě, vnímá souvislosti mezi ročními obdobími a přírodou.
Draci v oblacích – Dítě chápe souvislosti mezi větrem, počasím a životem kolem sebe.
Zimní krajina a její kouzla – Dítě popisuje zimní krajinu, chápe proměny přírody v zimě.
Kam mizí sníh? – Dítě sleduje tání sněhu, proměny skupenství vody.
Svět pod lupou – Dítě pozoruje drobné přírodní objekty, rozvíjí zrakové vnímání.
Jak voní jaro? – Dítě vnímá přírodu všemi smysly, uvědomuje si změny na jaře.
Rozmanitost zvířecí říše – Dítě poznává různá zvířata, jejich prostředí a způsob života.
Pomáháme přírodě – Dítě chápe význam ochrany přírody, zapojuje se do jednoduchých ekologických aktivit.
Z přírody do kuchyně – Dítě se učí využívat přírodní materiály v běžném životě. Poznává různé chutě, získává poznatky o sklizni, o ovoci, zelenině, bylinkách
Přírodní divy kolem nás – Dítě se seznamuje s krásami a zajímavostmi přírody v okolí.
Příroda pod nohama – Dítě pozoruje a popisuje, co se děje na zemi a v jejím okolí.
Od rybníku až po oceán – Dítě poznává různé vodní prostředí a živočichy, rozlišuje slanou, sladkou vodu a chápe význam vody pro život.
Startujeme ke hvězdám – Dítě objevuje vesmír, pojmenovává základní vesmírné tělesa a rozvíjí fantazii při zkoumání světa nad námi
Male ruce pro velké změny (EKO) – Pomáháme, protože nám záleží Dítě se učí, že i malými činy může pomáhat druhým a okolí, zapojuje se do společných aktivit a rozvíjí smysl pro zodpovědnost.
Máme rádi zvířata, protože…. – Dítě vyjadřuje kladný vztah ke zvířatům, umí je poznat a pojmenovat. Chápe, že zvíře je živý tvor s potřebami.
Za poklady minulosti
Charakteristika bloku
Blok za pokladem minulosti zavede na cestu objevování historie, tradic a kulturního dědictví. Děti se seznámí s příběhy našich předků, lidovými zvyky, pohádkami i řemesly, které formulovaly naši kulturu. Učí se rozpoznávat, co bylo dříve a co je dnes, jak se svět kolem nás měnil.
Témata: Hallowenská dýně – Dítě poznává tradice jiných kultur, chápe rozdíl mezi svátky a slavnostmi.
Adventní čas – Dítě vnímá čas očekávání, rozlišuje význam adventu, učí se trpělivosti.
Cesta Tří králů – Dítě zná příběh Tří králů, chápe symboly spojené s tímto svátkem.
Masopustní slavnosti – Dítě poznává lidové tradice, zapojuje se do masopustního veselí a tvoření masek.
Hody, hody, doprovody – Dítě chápe smysl velikonočních zvyků, tvoří a vypráví o tradičních oslavách.
Vynášení Morany – Dítě poznává lidový zvyk vynášení zimy, chápe koloběh ročních období.
Kouzla, čáry, ohně – Dítě objevuje symboliku ohně, světla a magie v lidových tradicích.
Slaví celá rodina – Dítě sdílí rodinné zvyky a oslavy, vnímá různost tradic v rodinách.
Šikovné ruce řemeslníka – Dítě si zkouší řemeslné dovednosti, chápe význam lidské práce v minulosti.
Naše české pohádky, pověsti, příběhy – Dítě zná tradiční české pohádky, rozlišuje dobro a zlo, reaguje na příběh.
Příběhy starých časů – Dítě naslouchá vyprávění, vnímá život v minulosti, porovnává se současností.
Babičko, vyprávěj, jak to bylo dříve? – Dítě vnímá hodnotu vzpomínek starších lidí, porovnává minulost se současností a učí se úctě k životním zkušenostem druhých.
Kdo dupal po Zemi (zemi) dávno před námi? – Dítě se seznamuje s dinosaury a pravěkým světem, rozvíjí představivost a zájem o minulost na základě poznávání a hry.
Kde domov můj? – Dítě vnímá kde je jeho domov, poznává svou obec a zemi, učí se základnímu vztahu k místu, odkud pochází.
Zpíváme a tančíme s tradicí – Dítě se seznamuje s lidovými písněmi, tanci a zvyky, rozvíjí vztah k české kultuře a učí se prožívat tradice jako součást identity.
Úplné znění ŠVP s očekávanými výstupy vzdělávání jsou k dispozici na hlavní informativní nástěnce všech pavilonů.
Pořádáme tradiční akce během celého školního roku, zpravidla jsou to tyto:
Září
Slavnostní zahájení školního roku
Třídní schůzky
Divadlo v MŠ
Říjen
Zahájení činnosti pěveckého sboru
Loučení s podzimem – dýňování, akce s rodiči
Halloween v MŠ
Listopad Drakiáda Laskavec Preventivní program Městské policie Chomutov
Prosinec
Přijde Mikuláš
Zdobení vánočního stromku na nádvoří a v městském parku
Vánoční zpívání na nádvoří
Zdobení vánočního stromu na školní zahradě
Návštěva psího útulku v Březenci – vánoční obdarovávání
Vánoční posezení s rodiči
Adventní výstavy
Vystoupení dětí ve stacionáři
Leden
Návštěva předškoláků v ZŠ
Hrátky na sněhu
Únor
Karneval
Březen
Mateřinka
Velikonoční tradice v MŠ
Duben
Čarodějnice v MŠ
Ekohrátky na školní zahradě
Květen
Otvírání studánek – kostel sv. Ignáce
Maminky mají svátek – oslava Dne matek
Fotografování dětí
Výlet (ZOOpark)
Červen
Oslava Dne dětí Pozor, červená! Rozloučení se školním rokem a předškoláky
Vzdělávací program MŠ Kamarád je nastaven tak, aby umožňoval rozvoj každého dítěte v rámci jeho možností, schopností a limitů ve prospěch dosažení jeho osobního maxima. Děti mají možnost pracovat svým tempem, jsou vedeny k samostatnosti a je brán zřetel na individuální zvláštnosti a možnosti dětí. Vzdělávání je vedeno tak, aby maximálně podporovalo individuální rozvojové možnosti dětí a umožňovalo tak každému dítěti dosáhnout svého osobnostního maxima. Aby dítě zažilo ve vzdělávání úspěch a navazovalo na vlastní zkušenosti. S těmito cíli souzní právě vzdělávací program Začít spolu, který nabízí prostor, ve kterém se děti učí samostatně myslet, kde chyba je přirozenou součástí procesu učení stejně jako zodpovědnost za sebe sama a svoji práci. Individuální podporu dostávají v MŠ i děti s odlišným mateřským jazykem.