ŠKOLNÍ ROK 2024 – 2025
„ZAČÍT SPOLU“
Od září 2023 naše škola vzdělává děti podle programu Začít spolu. Vzdělávací program Začít spolu je otevřený didaktický systém, který nabízí kvalitní a ucelené vzdělávání po děti předškolního a mladšího školního věku. Vzdělávací program je realizován v ČR od r.1994. V České republice je jediným držitelem licence a práv na šíření vzdělávacího programu Začít spolu organizace Step by Step ČR, o.p.s.. Všechny učitelky jsou již proškoleny.
PRINCIPY A FILOZOFIE VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU ZAČÍT SPOLU
- Cílem vzdělávání je pro nás smysluplné učení a samostatné myšlení dětí.
- Nabízíme společné vzdělávání pro všechny děti bez ohledu na sociální či etnický původ a úroveň jejich schopnosti – třídy jsou smíšené.
- Orientujeme se na dítě (podporujeme individuální rozvoj, spolupráci).
- Rodiče jsou vítanými partnery, kteří se aktivně podílejí na chodu školky.
- Pečujeme o osobní růst a profesní rozvoj našich učitelek.
- Největší váhu v hodnocení dítěte přikládáme jeho sebehodnocení.
CO NA VÁS ČEKÁ?
Den ve třídě
Ranní úkol
- před vstupem do třídy čeká na děti a jejich rodiče obvykle ranní úkol v šatně pondělí a středa.
- úkol se vztahuje k právě probíranému tématu – úkol je vždy vybírán podle věku a náročnosti dítěte.
- Dítě při vstupu do třídy si přiřazuje svou fotku k náladě – v jaké přišel.
- úkol podporuje spolupráci dítěte s rodičem a procvičuje různé dovednosti
Ranní kruh / MÍSTO PRO SPOLEČNÉ SETKÁVÁNÍ /
- zde se odehrávají třídní rituály (vzájemné pozdravení, seznámení s programem na daný den, sdílení zážitků, plánování činností apod.)
- podpora respektu k mluvčímu, naslouchání jeden druhému, dodržování společně domluvených pravidel, vyjadřování svých pocitů a názorů
Práce v centrech aktivit (CA) – nepřímo řízené činnosti (RVP PV)
- jedná se o integrovanou tematickou výuku v Centrech aktivit
- činnosti v CA se vztahují k aktuálnímu tématu
- činnosti jsou připraveny tak, aby děti vedly ke spolupráci a vzájemnému učení, nabízely možnost volit úkoly různé náročnosti, a aby respektovaly individuální styly učení a potřeby dětí
- CA si děti vybírají podle předem dohodnutých pravidel
Ateliér, Knihy a písmena, Domácnost, Pokusy a objevy, Dílna, Kostkoviště, Manipulační a čísla, Divadelní studio, Hudební studio, Pohyb, Počítač a technika.
Hodnotící kruh
- na závěr dne se všichni chodíme po centech a děti představují své výtvory a hodnotí se.
- děti představují výsledky své práce, hodnotí, co a jak se jim dařilo/nedařilo a proč, sdílejí svoje zkušenosti, inspirují další děti, které budou v centru pracovat
- učí se hodnotit a prezentovat svoji práci, ale také ocenit druhé
Práce s pravidly
- pravidla pro společné soužití a pro práci si vytvářejí děti samy na začátku školního roku, popřípadě v průběhu roku
- dohodnutá pravidla vedou děti k samostatnosti a zodpovědnosti
Propojení školy s okolním světem
- samozřejmostí je propojení vzdělávacího tématu s reálným životem mimo školu
- děti ve spolupráci a dohodě s učitelkami plánují a realizují exkurze, procházky, výlety, besedy, pobyty v přírodě, návštěvy zajímavých lokalit a institucí
NEŽ NĚCO VYHODÍTE…
Školka bude potřebovat mnoho materiálů a věciček do center aktivit, proto prosíme, nic nevyhazujte…. Např.: knihy, dětské časopisy, starší časopisy a noviny na prohlížení a vystřihování, balící papír, pohlednice, písmena z různých materiálů (molitan, pryž, papír, smirek), papíry různých barev a velikostí, korálky, knoflíky, látky, stužky, klubíčka vlny a nití, korkové zátky, brčka, špejle, krabičky od různého zboží, přírodniny – kamínky, mušle, kousky kůry, mechu, listy, šišky, luštěniny, semena rostlin, provázky, měřidla objemu a délky a další…
Rodiče mají kdykoliv možnost navštívit třídu a pohrát si v centech.
CENTRA: DIVADELNÍ STUDIO, ATELIÉR, DÍLNA POHYB, KOSTKOVIŠTĚ, POKUSY A OBJEVY, HUDEBNÍ STUDIO, MANIPULAČNÍ HRA A ČÍSLA, KNIHY A PÍSMENA, DOMÁCNOST, POČÍTAČA TECHNIKA