Školní vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Školní vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (dále ŠVP PV) MŠ Chomutov: Já a svět, který mě obklopuje
Zpracovatel: Bc. Eliška Smetanová a zástupkyně ředitelky součástí školy se svými pedagogickými sbory
Motto:
Žij vyrovnaně: trochu se uč a trochu přemýšlej a každý den trochu maluj a kresli a zpívej a tancuj a hraj si a pracuj.
Robert Fulghum
ŠVP PV součásti školy Školní pěšina 5212, 430 04 Chomutov: S kamarády za pohádkou
Zpracovatel: Bc. Monika Chloupková se svým pedagogickým sborem
Motto:
Máme rádi zpívání, pohádky i cvičení.
Naše školka Pohádka je barevná zahrádka.
Pohádka je naše školka, ví to každý kluk i holka.
Naše školka Pohádka je barevná zahrádka.
Jsme tu samí kamarádi, máme se tu všichni rádi.
Naše školka Pohádka je barevná zahrádka.
ŠVP PV MŠ Pohádka vychází z RVP PV a ŠVP PV Mateřské školy Chomutov a také z individuálních zvláštností a potřeb dětí navštěvujících mateřskou školu. Děti se seznamují se světem, který je obklopuje, prostřednictvím tradičních i netradičních témat, které si děti s paní učitelkami naplánují a také vlastními prožitky tak, aby si mohly všechno osahat, prožít, vidět na vlastní oči. Vzdělávací obsah ŠVP PV je uspořádán do pěti flexibilních integrovaných bloků.
Naší snahou je zapojit co nejvíce dětí ze socio-kulturně znevýhodněného prostředí, poskytnout jim co nejlepší péči a možnost vzdělávání. Neusilujeme o vyrovnávání rozdílů mezi dětmi, ale o vyrovnávání vzdělávacích šancí každého dítěte.
Dílčí vzdělávací programy ŠVP „S kamarády za pohádkou“
Program pro začlenění primární prevence sociálně patologických jevů
Základním principem strategie prevence sociálně patologických jevů u dětí je výchova ke zdravému životnímu stylu, k osvojení pozitivního sociálního chování a zachování integrity osobnosti.
Cílem je zabránit výskytu rizikového chování v daných oblastech, nebo co nejvíce omezit škody způsobené jejich výskytem mezi dětmi, především v pozdějším věku.
Problematika prevence sociálně patologických jevů u dětí je začleněna do třídního vzdělávacího programu tak, aby se stala přirozenou součástí každodenního vzdělávacího programu.
Každý pedagogický pracovník dbá, aby uplatňovaná prevence sociálně patologických jevů u dětí byla prováděna komplexně, tj. ve všech oblastech, jichž se prevence sociálně patologických jevů u dětí dotýká:
- oblast zdravého životního stylu (výchova ke zdraví, osobní a duševní hygiena, výživa a pohybové aktivity),
- oblast společenskovědní (komunikace, sociální dovednosti a kompetence),
- oblast přírodovědná (biologie člověka, fyziologie, chemie),
- oblast rodinné a občanské výchovy,
- oblast sociálně-právní (násilí, extrémismus).
Škola vytváří podmínky pro předcházení vzniku sociálně patologických jevů zejména navázáním spolupráce s některými organizacemi a řešením aktuálních problémů souvisejících s výskytem sociálně patologických jevů ve škole:
- Spolupráce s Městskou policií – prevence patologických jevů – soubor názorných pravidel chování formou hry, návštěvy příslušníků policie s mechanikou a psy
- Spolupráce s Kynologickým klubem – péče o zvířata
- Spolupráce se Zooparkem – program zaměřený na vztah člověka k přírodě
- Spolupráce s hasiči
- Spolupráce s PPP – vzdělávací aktivity pro pedagogické pracovníky
- Spolupráce s OSPOD, Člověkem v tísni, Centrem ZaS
Třídní učitel (ve vztahu k primární prevenci):
- Úzce spolupracuje s rodinou
- Spolupracuje se zástupkyní ředitelky v součásti školy na zachycování varovných signálů, podílí se na realizaci Minimálního preventivního programu a na pedagogické diagnostice vztahů ve třídě
- Motivuje k vytvoření vnitřních pravidel třídy, která jsou v souladu se školním řádem, a dbá na jejich důsledné dodržování (vytváření otevřené bezpečné atmosféry a pozitivního sociálního klimatu ve třídě); podporuje rozvoj pozitivních sociálních interakcí mezi dětmi ve třídě
- Zprostředkovává komunikaci s ostatními členy pedagogického sboru a je garantem spolupráce školy se zákonnými zástupci dětí
- Získává a udržuje si přehled o osobnostních zvláštnostech dětí ze třídy a o jejich rodinném zázemí
Metody:
- Prožitkové učení
- Rituály
- Dramatizace, pohádky, vyprávění
- Interakční hry
- Výlety, ŠvP, exkurze
- Besedy
- Hry
Dopravní výchova
Dopravní výchova dlouhodobě patří mezi klíčové aktivity v oblasti bezpečnosti silničního provozu.
Co děti mají znát a umět:
- získat vědomosti a zkušenosti z oblasti dopravní výchovy k vytváření správných návyků, vztahů k okolí a k lidem, vštěpovat jim ukázněnost, vztah ke zdraví, opatrnost
- rozvíjet vlastnosti, které ovlivňují reakci dětí při chování v určitých dopravních situacích, tj. paměť, pozornost, soustředěnost, ukázněnost, ohleduplnost, vnímání i orientaci v prostoru a čase, vnímání nebezpečí, výcvik prospěšný jejich bezpečnému pobytu venku, v silničním provozu
- seznamovat se s místem a prostředím, ve kterém dítě žije
- chovat se bezpečně v silničním provozu
- předvídat rizika, správně vyhodnocovat situace a vhodně jednat
- umět se zaposlouchat do jednotlivých zvuků venku (auta, lidé, tramvaj) a identifikovat případná nebezpečí
- vědět, jak se chovat v autobuse (cestování na akce, bruslení, kulturní akce)
- pracovat s obrázky dopravních značek a dopravních prostředků, dopravní pexeso
- problémy řešit na základě zkušenosti, pokus – omyl, experimenty
Způsob:
- zábava, hra, pozorování (vycházky), hádanky a soutěže
- spolupráce s Městskou policií – besedy
Doprava – dopravní prostředky a chodci, přecházení vozovky, semafor
Cyklistika – vybavení cyklisty, vybavení kola, kde jezdit na kole
Nebezpečné situace – cizí pes, cizí osoby, hry s obrázky (injekční stříkačky, cizí zvířata), sám doma
Výbava městské policie – jak vypadá městský strážník, ukázka výbavy
Zpívání pro radost
Od září 2016 se s dětmi, které rády zpívají, scházíme jednou týdně a „zpíváme si pro radost“. Sboreček jsme nazvali „Pohádka“, tak jako se jmenuje naše mateřská škola. Veselými písničkami děláme radost rodičům, vystupujeme i na veřejnosti (Vánoční zpívání na náměstí 1. máje, Mateřinkové písňobraní).