Letní blok
Název v ŠVP součásti: Léto patří dětem, toulají se světem
Charakteristika letního bloku
Charakteristické pro letní blok je oslava MDD, blížící se konec školního roku a s tím související loučení s předškoláky, prázdniny, cestování, poznávání letní přírody, její krásy, ale i možných nebezpečí (obezřetné chování při potkávání cizích dětí i dospělých) poznávání jiných národů a jejich kultur, životní úrovně.
Společenskou událostí letního období v MŠ je
- oslava Dne dětí, dopravně-preventivní akce „Pozor, červená!“ (červen)
- společné setkání s rodiči a kamarády při slavnostním ukončení školního roku a rozloučení s předškoláky – zahradní slavnost (červen).
Cíle integrovaného bloku
Dítě a jeho tělo
- Osvojení si poznatků k podpoře osobního zdraví a bezpečí, osobní pohody, rozvíjet pohybové dovednosti.
Dítě a jeho psychika
- Rozvoj poznatků, dovedností.
- Rozvoj tvořivého myšlení, řešení problému, tvořivého sebevyjádření.
Dítě a ten druhý
- Posilování prosociálního chování ve vztahu k druhému, uvědomovat si hodnotu člověka i přes výrazné odlišnosti.
- Ochrana osobního soukromí a bezpečí ve vztazích s druhými dětmi i dospělými.
Dítě a společnost
- Poznávání specifik jiných kultur.
- Příprava slavnosti na rozloučení se školním rokem a předškoláky.
Dítě a svět
- Poznávat letní přírodu, její krásy, ale i možná nebezpečí.
- Vytvoření povědomí o vlastní sounáležitosti se světem, s přírodou, lidmi, společností, planetou Zemi.
Nabídka činností
Společné pohybově sportovní činnosti a další pohybové činnosti (turistika, sezonní činnosti, míčové hry apod.), činnosti relaxační a odpočinkové. Výtvarné, pracovní, hudební, konstruktivní, matematicko-logické činnosti, fotografování, komunitní kruhy, rozhovory, činnosti s knihami, obrázky, encyklopediemi, fotografiemi, výtvarné soutěže, oslavy, pozorování, společenské hry, puzzle, výukové programy PC. Hry a praktické činnosti přibližující dětem pravidla vzájemného styku (zdvořilost, ohleduplnost, empatie, tolerance, spolupráce) a mravní hodnoty (dobro, zlo, spravedlnost, pravda, upřímnost, otevřenost) v jednání lidí.
Aktivity přibližující dětem existenci jiných zemí, národů a kultur (znát typické znaky některých významných národů – přírodní podmínky, zvyky jejich jazyk, oblečení, strava, stavby…)
Doporučená témata
Den dětí, vesmír, planeta Země, cizokrajná zvířata, léto u vody, bezpečnost, cestování, výlet, prázdniny, nejmilejší hračka, kniha.
Doporučené profese: záchranář, plavčík, pilot, kapitán lodě, knihkupec, další dle situace a příležitostí
Nabídka experimentů
Pokusy s vodou – co plave, co se potopí.
Odpařování vody na slunci.
Vytváření duhy – stříkání vody hadicí.
Volný pád.
Pokusy a pozorování u rybníka – kola na vodě, špinavá voda, co do rybníka nepatří.
Kutálení rozdílných míčů – těžší, větší je pomalejší než malý, lehčí.
Pouštění „prasátek“ – sluneční odraz.
Slunce – lupa – možnost vznícení.
Očekávané výstupy
Dítě a jeho tělo
- Mít povědomí o ochraně osobního zdraví a bezpečí, o tom, kde případně hledat pomoc, umět nabídnout pomoc druhému, umět pomoc přijmout
Dítě a jeho psychika
- Prožívat radost ze zvládnutého a poznaného, umět vyjádřit získané prožitky a dojmy, zamýšlet se nad prožíváním a vlastními limity
- Přemýšlet, vést jednoduché úvahy.
Dítě a ten druhý
- Uvědomovat si svá práva a přiznávat stejná práva druhým, chápat, že všichni lidé mají stejnou hodnotu, že v dalekých zemí žijí děti, které potřebují naši pomoc.
- Chovat se obezřetně při setkání s neznámými lidmi, odmítnout nepříjemnou komunikaci.
Dítě a společnost
- Mít povědomí o existenci různých zemí, národů a jejich kultur, jazyka, životní úrovně.
- Vystoupit bez zábran před veřejností, všechny děti vzájemně – program na ukonč.roku
Dítě a svět
- Mít základní znalosti o letní přírodě, planetě Zemi.
- Znát své nejbližší a okolí, své město.
Výlet