Podzimní blok

1. 6. 2022

Název v ŠVP součásti:  Podzimní radovánky s kamarády

 

Charakteristika integrovaného bloku

Charakteristické pro podzimní blok je příchod nových kamarádů do MŠ, jejich přijetí a respektování, utváření pravidel společného soužití (prevence prvků šikany, rasismu, xenofobie), seznámení s prostředím školy, se zaměstnanci školy, společné poznávání a zkoumání podzimní přírody, jejích proměn.

Společenskou událostí v MŠ v podzimním období je:

  • setkání  rodičů na zahajovací schůzce, slavnostní zahájení šk. roku            (září),
  • setkání rodičů, dětí a přátel školy v podzimní tvořivé dílně                        (listopad).

 

Cíle integrovaného bloku

Dítě a jeho tělo

  • Zjišťování pohybových možností dětí a další rozvíjení jejich pohybové zdatnosti.
  • Uvědomění si vlastního těla.
  • Osvojení si poznatků o těle a jeho zdraví.

Dítě a jeho psychika

  • Vytvoření co nejvhodnějších podmínek pro vstup nových kamarádů do MŠ a jejich osobní spokojenosti, připravení vhodného adaptačního programu pro děti a rodiče, odstraňování prvků xenofobie.
  • Zjišťování výslovnosti dětí, mluvního projevu.
  • Posilování přirozených poznávacích citů (zvídavost, zájem, radost z objevování)
  • Poznávání sama sebe, rozvoj pozitivních citů ve vztahu k sobě (získání sebevědomí, sebedůvěry).
  • Vytvoření individuálních plánů – OŠD, speciální třídy.

Dítě a ten druhý

  • Vytvoření pozitivního vztahu k novým kamarádům, zaměstnancům školy, prostředí školy.
  • Seznamování s pravidly chování ve vztahu k druhému.
  • Navázání a rozvíjení přátelství s dětmi z DD Vysoká Pec.

Dítě a společnost

  • Vytváření pravidel společenského soužití, povědomí o mezilidských a morálních hodnotách.
  • Rozvoj schopnosti žít ve společenství ostatních lidí, přináležet ke třídě.
  • Příprava třídních schůzek, podzimní tvořivé dílny.

Dítě a svět

  • Seznamování s místem a prostředím, ve kterém dítě žije a vytváření pozitivního vztahu k němu.
  • Rozvíjení estetického cítění, pozorovací schopnosti – získání nových poznatků o podzimní přírodě.
  • Rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách.

 

Nabídka činností

Vycházky do podzimní přírody, pozorování v přírodě, vytváření z přírodnin, hudební a rytmické činnosti, výtvarné, pracovní, pohybové činnosti, kontaktní hry, vyhledávání informací v knihách, prohlížení obrázků tvořivé hry, dramatizace, výukové programy na PC, recitace, experimentování, společenské hry, stavebnice, puzzle, námětové hry, výtvarné soutěže, schůzka s rodiči, setkání s dětmi z DD Vysoká Pec, tvořivá podzimní dílna s rodiči, vycházky do podzimní přírody, podzimní výzdoba školy.

 

Doporučená témata

Noví kamarádi, pravidla třídy, naše školka, pole, les, zahrada, rozmary počasí, tělo a zdraví, barvy podzimu.

 

Doporučené profese: učitelka, domovnice, kuchařka, zahradník, lesník, dřevorubec, farmář, lékař, další dle situace a příležitostí

 

Nabídka experimentů

Pokusy se šiškami – otvírání a zavírání šišky vlivem tepla a zimy, vody a sucha, zasazení semínka.

Rozpustné – nerozpustné – co se ve vodě rozpustí, co nikoliv.

Rozkrajování různých plodů – semínko – pecka; porovnání.

Pokusy s řepou – růst kořínků ve vodě.

Pokusy s rozkrojeným bramborem – škrob, vznik hniloby.

Pokusy se škrobem –  škrobení papíru, látky, barvení škrobu – zkoumání hmatem, čichem, zrakem.

Pokusy s jablky (hruškami) – smyslové vnímání, zhnědnutí rozkrojeného jablka na vzduchu, experimentování ve výtvarné výchově – otisk rozkrojeného jablka.

Pokusy s listy – lisování, rozdíl vylisovaný list a nelisovaný, čerstvý x suchý, pozorování žilkování.

Frotáž listů přes hedvábný papír.

Síla vzduchu – dech, větrák, fen, vysavač, vítr, spirála z papíru nad radiátorem.

Srst zvířat – pozorování pod mikroskopem.

Barvy podzimu v PET lahvi – plnění mikroten. sáčků obarvenou vodou v láhvi, míchání.

 

Očekávané výstupy

Dítě a jeho tělo

  • Prožívat radost z pohybu.
  • Vědomě napodobit jednoduchý pohyb podle vzoru.
  • Pojmenovat části těla, znát základní pojmy užívané ve spojení se zdravím a pohybem.

Dítě a jeho psychika:

  • Odloučit se na určitou dobu od rodičů a blízkých, překonat stud, navázat kontakt s dětmi i dospělými v MŠ.
  • Uvědomit si svou samostatnost, orientovat se ve skupině.
  • Správně vyslovovat, slovně reagovat.
  • Těšit se z hezkých a příjemných zážitků, přírodních krás.
  • Uvědomit si svoje možnosti a limity.

Dítě a ten druhý

  • Znát jméno své a svých kamarádů.
  • Orientovat se bezpečně v prostředí školy.
  • Navázat kontakt s dospělými ve škole.
  • Uvědomovat si, že v naší blízkosti žijí děti, které nemají vlastní rodinu – návštěva u kamarádů v dětském domově.
  • Spolupracovat s ostatními.

Dítě a společnost

  • Utvořit si základní dětskou představu o pravidlech chování a společenských normách.
  • Respektovat domluvená pravidla.
  • Začlenit se do třídy a zařadit se mezi své vrstevníky.
  • Zachycovat skutečnosti ze svého okolí, vyjadřovat své představy pomocí různých výtvarných činností, dovedností a technik.
  • Schůzka s rodiči.
  • Tvořivá podzimní dílna s rodiči.

Dítě a svět

  • Orientovat se bezpečně ve známém prostředí i v životě tohoto prostředí.
  • Všímat si změn v podzimní přírodě.
  • Mít elementární poznatky o podzimní přírodě, vnímat ji všemi smysly.

Využít fantazii při práci s přírodninami

Významní sponzoři

  • NPI
  • IT Innovation
  • Actherm
  • DM
  • ČEZ Teplárenská
  • ENCZ
  • SČVK
  • Globus
  • Ústecká komunitní stanice
Zavřít

Používáním webových stránek Mateřská škola Kamarád, souhlasíte s využíváním cookies ve vašem prohlížeči.

Pokračovat