P O D Z I M N Í U S M Í V Á N Í – podzimní blok
Charakteristika integrovaného bloku
Charakteristické pro toto období je příchod nových kamarádů. Vytváření pozitivního a bezpečného sociálního prostředí (vlídné přijetí dítěte, …). Zjišťujeme znalosti, se kterými děti přicházejí do MŠ. Vytváříme společná pravidla soužití v novém kolektivu, rozlišujeme vhodné a nevhodné chování a jednání, vytváříme podmínky pro prosociální chování. Monitorujeme nejen změny v přírodě, ale posilujeme i úctu k přírodě, uplatňujeme vlastní zkušenosti z pozorování. Měnící se příroda přináší řadu možností a podnětů, jak objevovat a zkoumat nové souvislosti praktickým a prožitkovým učením. Využíváme v nejvyšší možné míře pobytu v přírodě. Podzim v přírodě znamená změnu v klimatických podmínkách, kdy se slunné počasí střídá s mrholením, mlhami, častými dešti, popřípadě i sněžením. Tehdy záleží hlavně na zdravé životosprávě a osobní hygieně.
Podzimní blok je významný především pro soužití všech dětí, rodičů, pedagogů a provozních zaměstnanců v mateřské škole.
Dílčí vzdělávací cíle
- uvědomění si vlastního těla (Dítě a jeho tělo)
- osvojení si věku přiměřených praktických dovedností (Dítě a jeho tělo)
- vytváření zdravých životních návyků a postojů jako základů zdravého životního stylu (Dítě a jeho tělo)
- rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (Dítě a jeho psychika)
- rozvoj tvořivosti (Dítě a jeho psychika)
- vytváření pozitivního vztahu k intelektuálním činnostem a k učení, podpora a rozvoj zájmu o učení (Dítě a jeho psychika)
- poznávání sebe sama, rozvoj pozitivních citů ve vztahu k sobě (Dítě a jeho psychika)
- získání relativní citové samostatnosti (Dítě a jeho psychika)
- seznamování s pravidly chování ve vztahu k druhému (Dítě a ten druhý)
- osvojení si elementárních poznatků, schopností a dovedností důležitých pro navozování a rozvíjení vztahů dítěte k druhým lidem (Dítě a ten druhý)
- rozvoj kooperativních dovedností (Dítě a ten druhý)
- poznávání pravidel společného soužití a jejich spoluvytváření v rámci přirozeného sociokulturního prostředí (Dítě a společnost)
- rozvoj schopnosti žít ve společnosti ostatních lidí (Dítě a společnost)
- seznamování s místem a prostředím, ve kterém dítě žije, a vytváření pozitivního vztahu k němu (Dítě a svět)
- osvojení si poznatků a dovedností potřebných k vykonávání jednoduchých činností v péči o okolí při spoluvytváření zdravého a bezpečného prostředí k ochraně dítěte (Dítě a svět)
Klíčové kompetence (dítě ukončující předškolní vzdělávání)
- soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
- uplatňuje získanou zkušenost v praktických situacích a v dalším učení
- všímá si dění i problémů v bezprostředním okolí; přirozenou motivací k řešení dalších problémů a situací je pro něj pozitivní odezva na aktivní zájem
- rozlišuje řešení, která jsou funkční (vedoucí k cíli), a řešení, která funkční nejsou; dokáže mezi nimi
- nebojí se chybovat, pokud nachází pozitivní ocenění nejen za úspěch, ale také za snahu
- zpřesňuje si početní představy, užívá číselných a matematických pojmů, vnímá elementární matematické souvislosti
- komunikuje v běžných situacích bez zábran a ostychu s dětmi i s dospělými; chápe, že být komunikativní, vstřícné, iniciativní a aktivní je výhodou
- dokáže se ve skupině prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvá a spolupracuje; v běžných situacích uplatňuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku; je schopné respektovat druhé, vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromisy
- napodobuje modely prosociálního chování a mezilidských vztahů, které nachází ve svém okolí
- spolupodílí se na společných rozhodnutích; přijímá vyjasněné a zdůvodněné povinnosti; dodržuje dohodnutá a pochopená pravidla a přizpůsobuje se jim
- chápe, že se může o tom, co udělá, rozhodovat svobodně, ale že za svá rozhodnutí také odpovídá
- má smysl pro povinnost ve hře, práci i učení; k úkolům a povinnostem přistupuje odpovědně; váží si práce i úsilí druhých
- svoje činnosti a hry se učí plánovat, organizovat, řídit a vyhodnocovat
- spoluvytváří pravidla společného soužití mezi vrstevníky, rozumí jejich smyslu a chápe potřebu je zachovávat spontánní hra, volná hra (období pozorování, adaptace)
Očekávané výstupy
- zachovávat správné držení těla (Dítě a jeho tělo)
- zvládnou sebeobsluhu, uplatňovat základní kulturně hygienické a zdravotně preventivní návyky (Dítě a jeho tělo)
- vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, mínění a úsudky ve vhodně zformulovaných větách (Dítě a jeho psychika)
- vědomě využívat všech smyslů, záměrně pozorovat, postřehovat, všímat si (Dítě a jeho psychika)
- odloučit se na určitou dobu od rodičů a blízkých, být aktivní i bez jejich opory (Dítě a jeho psychika)
- respektovat předem vyjasněná a pochopená pravidla, přijímat vyjasněné a zdůvodněné povinnosti (Dítě a jeho psychika)
- navazovat kontakty s dospělým, kterému je svěřeno do péče, překonat stud, komunikovat s ním vhodným způsobem, respektovat ho (Dítě a ten druhý)
- pochopit, že každý má ve společnosti svou roli, podle které je třeba se chovat (Dítě a společnost)
- orientovat se bezpečně ve známém prostředí i v životě tohoto prostředí (Dítě a svět)
- zvládat běžné činnosti a požadavky na dítě kladené i jednoduché praktické situace (Dítě a svět)