Podzimní blok
Název v ŠVP součásti: Podzimní radovánky s kamarády
Charakteristika integrovaného bloku
Charakteristické pro podzimní blok je příchod nových kamarádů do MŠ, jejich přijetí a respektování, utváření pravidel společného soužití (prevence prvků šikany, rasismu, xenofobie), seznámení s prostředím školy, se zaměstnanci školy, společné poznávání a zkoumání podzimní přírody, jejích proměn.
Společenskou událostí v MŠ v podzimním období je:
- setkání rodičů na zahajovací schůzce, slavnostní zahájení šk. roku (září),
- setkání rodičů, dětí a přátel školy v podzimní tvořivé dílně (listopad).
Cíle integrovaného bloku
Dítě a jeho tělo
- Zjišťování pohybových možností dětí a další rozvíjení jejich pohybové zdatnosti.
- Uvědomění si vlastního těla.
- Osvojení si poznatků o těle a jeho zdraví.
Dítě a jeho psychika
- Vytvoření co nejvhodnějších podmínek pro vstup nových kamarádů do MŠ a jejich osobní spokojenosti, připravení vhodného adaptačního programu pro děti a rodiče, odstraňování prvků xenofobie.
- Zjišťování výslovnosti dětí, mluvního projevu.
- Posilování přirozených poznávacích citů (zvídavost, zájem, radost z objevování)
- Poznávání sama sebe, rozvoj pozitivních citů ve vztahu k sobě (získání sebevědomí, sebedůvěry).
- Vytvoření individuálních plánů – OŠD, speciální třídy.
Dítě a ten druhý
- Vytvoření pozitivního vztahu k novým kamarádům, zaměstnancům školy, prostředí školy.
- Seznamování s pravidly chování ve vztahu k druhému.
- Navázání a rozvíjení přátelství s dětmi z DD Vysoká Pec.
Dítě a společnost
- Vytváření pravidel společenského soužití, povědomí o mezilidských a morálních hodnotách.
- Rozvoj schopnosti žít ve společenství ostatních lidí, přináležet ke třídě.
- Příprava třídních schůzek, podzimní tvořivé dílny.
Dítě a svět
- Seznamování s místem a prostředím, ve kterém dítě žije a vytváření pozitivního vztahu k němu.
- Rozvíjení estetického cítění, pozorovací schopnosti – získání nových poznatků o podzimní přírodě.
- Rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách.
Nabídka činností
Vycházky do podzimní přírody, pozorování v přírodě, vytváření z přírodnin, hudební a rytmické činnosti, výtvarné, pracovní, pohybové činnosti, kontaktní hry, vyhledávání informací v knihách, prohlížení obrázků tvořivé hry, dramatizace, výukové programy na PC, recitace, experimentování, společenské hry, stavebnice, puzzle, námětové hry, výtvarné soutěže, schůzka s rodiči, setkání s dětmi z DD Vysoká Pec, tvořivá podzimní dílna s rodiči, vycházky do podzimní přírody, podzimní výzdoba školy.
Doporučená témata
Noví kamarádi, pravidla třídy, naše školka, pole, les, zahrada, rozmary počasí, tělo a zdraví, barvy podzimu.
Doporučené profese: učitelka, domovnice, kuchařka, zahradník, lesník, dřevorubec, farmář, lékař, další dle situace a příležitostí
Nabídka experimentů
Pokusy se šiškami – otvírání a zavírání šišky vlivem tepla a zimy, vody a sucha, zasazení semínka.
Rozpustné – nerozpustné – co se ve vodě rozpustí, co nikoliv.
Rozkrajování různých plodů – semínko – pecka; porovnání.
Pokusy s řepou – růst kořínků ve vodě.
Pokusy s rozkrojeným bramborem – škrob, vznik hniloby.
Pokusy se škrobem – škrobení papíru, látky, barvení škrobu – zkoumání hmatem, čichem, zrakem.
Pokusy s jablky (hruškami) – smyslové vnímání, zhnědnutí rozkrojeného jablka na vzduchu, experimentování ve výtvarné výchově – otisk rozkrojeného jablka.
Pokusy s listy – lisování, rozdíl vylisovaný list a nelisovaný, čerstvý x suchý, pozorování žilkování.
Frotáž listů přes hedvábný papír.
Síla vzduchu – dech, větrák, fen, vysavač, vítr, spirála z papíru nad radiátorem.
Srst zvířat – pozorování pod mikroskopem.
Barvy podzimu v PET lahvi – plnění mikroten. sáčků obarvenou vodou v láhvi, míchání.
Očekávané výstupy
Dítě a jeho tělo
- Prožívat radost z pohybu.
- Vědomě napodobit jednoduchý pohyb podle vzoru.
- Pojmenovat části těla, znát základní pojmy užívané ve spojení se zdravím a pohybem.
Dítě a jeho psychika:
- Odloučit se na určitou dobu od rodičů a blízkých, překonat stud, navázat kontakt s dětmi i dospělými v MŠ.
- Uvědomit si svou samostatnost, orientovat se ve skupině.
- Správně vyslovovat, slovně reagovat.
- Těšit se z hezkých a příjemných zážitků, přírodních krás.
- Uvědomit si svoje možnosti a limity.
Dítě a ten druhý
- Znát jméno své a svých kamarádů.
- Orientovat se bezpečně v prostředí školy.
- Navázat kontakt s dospělými ve škole.
- Uvědomovat si, že v naší blízkosti žijí děti, které nemají vlastní rodinu – návštěva u kamarádů v dětském domově.
- Spolupracovat s ostatními.
Dítě a společnost
- Utvořit si základní dětskou představu o pravidlech chování a společenských normách.
- Respektovat domluvená pravidla.
- Začlenit se do třídy a zařadit se mezi své vrstevníky.
- Zachycovat skutečnosti ze svého okolí, vyjadřovat své představy pomocí různých výtvarných činností, dovedností a technik.
- Schůzka s rodiči.
- Tvořivá podzimní dílna s rodiči.
Dítě a svět
- Orientovat se bezpečně ve známém prostředí i v životě tohoto prostředí.
- Všímat si změn v podzimní přírodě.
- Mít elementární poznatky o podzimní přírodě, vnímat ji všemi smysly.
Využít fantazii při práci s přírodninami